Sign in
Contact
Interviews
Media
Help
Hilfe (Deutsch)
Help (English)
Ayuda (Espanol)
Status
About
Upload your thesis
Search history
Search single citation
Advanced search
Home
Sign in
New here? Register
Forgot password?
New studies
Search results
Copy URL to E-Mail
Durchführung von Listening-Tests im Rahmen der osteopathischen Routinebefundung – Eine videobasierte Beobachtungsstudie
(Performance of Listening-Tests in the Context of Routine Osteopathic Findings – A Video-Based Observational Study)
Pakanecz, K.
[1]
Journal:
Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie,
Date:
2021/04,
Pages:
105,
type of study:
Intra- inter rater reliability study
Free full text
(https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3837)
Keywords:
fascial test
[1]
listening test
[3]
reliability
[161]
routine findings
[1]
videography
[1]
WSO
[501]
observational study
[209]
Abstract:
Objective: The aim of this master thesis is to analyze the practical performance of Listening-Tests in the course of routine diagnostic procedures. This contributes to an increase of the reliability of these tests.Background: Listening-Tests are presented heterogeneously in the literature, whereas a standardization of reporting is considered to increase reliability. Listening-Tests rank among the most important diagnostic tools among Austrian osteopaths, but studies have shown that there is a great deal of room for maneuver with regard to the objectives, implementation and interpretation of Global Listening. Study design and method: In the course of a qualitative, video-based observational study, a total of 20 routine findings performed by ten experienced osteopaths in Austria were observed in the form of non-participatory observations using videography. Similarities and differences of the performance of Listening-Tests were systematically analyzed at macro and micro level.Results: With a total number of 301 Listening-Tests, an average of 14 Listening-Tests per patient are performed as part of a routine assessment. Furthermore, it is shown that Listening-Tests account for an average of 22% of all tests performed during routine diagnostics. Only 52% of the tests are performed in a structured manner, which indicates a moderate intra-rater reliability.Discussion: With a wide range of applications that differ from the literature, there are implications for educational institutions and further studies when performing Listening-Tests.
Abstract original language:
Ziel: Diese Masterthese verfolgt das Ziel, die praktische Durchführung von Listening-Tests im Zuge einer Routinebefundung zu analysieren. Damit wird ein Beitrag zur Steigerung der Reliabilität dieser Tests geleistet werden. Hintergrund: In der Literatur werden Listening-Tests heterogen präsentiert, wobei eine Standardisierung der Befunderhebung als reliabilitätssteigernd erachtet wird. Listening-Tests zählen zwar zu den wichtigsten Befundungsinstrumenten unter österreichischen OsteopathInnen, Studien konstatieren jedoch einen großen Handlungsspielraum hinsichtlich Zielsetzung, Durchführung und Interpretation des Global Listenings. Studiendesign und Methode: Im Rahmen einer qualitativen, videobasierten Beobachtungsstudie wurden insgesamt 20 Routinebefundungen, die von zehn im Berufsfeld erfahrener OsteopathInnen in Österreich durchgeführt wurden, beobachtet und zwar in Form von nicht-teilnehmenden Beobachtungen mittels Videographie. Gemeinsamkeiten und Unterschiede von der Durchführung von Listening-Tests wurden systematisch auf Makro- und Mikroebene analysiert.Ergebnisse: Mit einer Gesamtzahl von 301 Listening-Tests werden im Durchschnitt 14 Listening-Tests pro PatientIn im Rahmen einer Routinebefundung durchgeführt, wodurch ein hoher Stellenwert von Listening-Tests gegeben ist. Weiters zeigt sich, dass Listening-Tests im Durchschnitt 22% aller während der Routinebefundung durchgeführten Tests ausmachen. Die Durchführung erfolgt nur zu 52% strukturiert, was auf eine moderate Intrarater-Reliabilität hindeutet.Diskussion: Mit einem breiten, aber von der Literatur abweichenden Anwendungsspektrum ergeben sich für die Durchführung von Listening-Tests Implikationen für Ausbildungsstätten und weiterführende Studien.Schlüsselwörter: Listening-Test, Routinebefundung, Faszientest, Reliabilität, Videographie
Search results
Copy URL to E-Mail
How to work with Ostlib.
Wie Sie mit Ostlib arbeiten.
Cómo trabajar con Ostlib.
•
Impressum
•
Legal notice
•
Datenschutz
•
ostlib.de/data_btadknpmqhjegxysfzuc
Supported by
OSTLIB recommends
Home
Advanced search
Search single citation
Search history
Help
Hilfe (Deutsch)
Help (English)
Ayuda (Espanol)
Status
About
Upload your thesis
Media
Interviews
Contact
Impressum
Legal notice
Datenschutz
Sign in
Forgot password
Register / Registrierung / Inscripción