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Comparison of affected lumbar proprioception due to different injuries with healthy controls: An observational study

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2023/09, 49Pages: 100662. doi: Subito , type of study: case control study

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(23)00006-8/fulltext)

Keywords:

case control study [54]
flexibility [9]
injuries [84]
lumbar repositioning [1]
lumbar spinal stenosis [1]
post-surgical care [6]
proprioception [16]
reposition error [1]
thoracolumbar fascia [5]

Abstract:

Background: There is limited evidence about spinal proprioception deficiency due to different injuries. Objective: To compare spinal proprioception in patients with Lumbal Spinal Stenosis (LSS) and healthy controls. Secondary objective is to investigate the effect of pain intensity and Thoracolumbar fascia (TLF) flexibility on spinal proprioception deficiency. Design: Cross-sectional and healthy controlled study. Setting: This study was conducted in a state hospital. Methods: Ninety participants (mean age: 46.98 ± 12.94 years) were grouped as: Healthy control (n = 30) (Group I), chronic low back pain due to LSS (n = 30) (Group II) and undergoing surgery due to LSS (n = 30) (Group III). Lumbar repositioning error (RE) was defined as reproducing a target position (neutral lumbo-pelvic posture) after tasks. Tasks were: 30° forward bending and 15° backward bending in sitting and standing. Primary outcome measures: RE, pain intensity and TLF flexibility were assesed with iphone tilt-meter app, VAS and goniometric platform, respectively. Participants: Sixty patients with LSS and 30 healthy controls. Results: RE scores of Group II and Group III were significantly higher than Group I (p < 0.001). Group III had lower VAS scores (p < 0.001) than Group II, except during standing with backward bending task. TLF flexibility was not differed between Group II and Group III (p0.05). There was no significant association between VAS and RE scores in Group II and Group III (p0.05). Conclussion: Individuals with LSS and healthy controls have different lumbar proprioception sense. TLF flexibility did not differ, due to different injury, in patients with LSS compared to healthy controls. German language (translated by Ostlib) Hintergrund: Es gibt nur wenige Belege für eine durch verschiedene Verletzungen verursachte Propriozeptionsstörung der Wirbelsäule. Ziel: Vergleich der Propriozeption der Wirbelsäule bei Patienten mit lumbaler Spinalkanalstenose (LSS) und gesunden Kontrollpersonen. Sekundäres Ziel ist die Untersuchung des Einflusses der Schmerzintensität und der Flexibilität der thorakolumbalen Faszie (TLF) auf die Propriozeptionsstörung der Wirbelsäule. Design: Querschnittsstudie mit gesunden Kontrollpersonen. Setting: Diese Studie wurde in einem staatlichen Krankenhaus durchgeführt. Methoden: Neunzig Teilnehmer (Durchschnittsalter: 46,98 ± 12,94 Jahre) wurden in folgende Gruppen eingeteilt: Gesunde Kontrollgruppe (n = 30) (Gruppe I), chronische Rückenschmerzen aufgrund von LSS (n = 30) (Gruppe II) und Patienten, die sich aufgrund von LSS einer Operation unterzogen (n = 30) (Gruppe III). Der lumbale Repositionsfehler (RE) wurde definiert als die Wiederherstellung einer Zielposition (neutrale lumbopelvine Haltung) nach der Ausführung von Aufgaben. Die Aufgaben waren: 30° Vorbeugung und 15° Rückbeugung im Sitzen und Stehen. Primäre Endpunkte: RE, Schmerzintensität und TLF-Flexibilität wurden mit einer iPhone-Neigungsmesser-App, VAS und einer goniometrischen Plattform bewertet. Teilnehmer: 60 Patienten mit LSS und 30 gesunde Kontrollpersonen. Ergebnisse: Die RE-Werte der Gruppe II und der Gruppe III waren signifikant höher als die der Gruppe I (p < 0,001). Die Gruppe III hatte niedrigere VAS-Werte (p < 0,001) als die Gruppe II, außer bei der Aufgabe „Stehen mit Rückwärtsbeugung”. Die TLF-Flexibilität unterschied sich nicht zwischen Gruppe II und Gruppe III (p0,05). Es gab keinen signifikanten Zusammenhang zwischen den VAS- und RE-Werten in Gruppe II und Gruppe III (p0,05). Schlussfolgerung: Personen mit LSS und gesunde Kontrollpersonen haben ein unterschiedliches propriozeptives Empfinden im Lendenwirbelbereich. Die Flexibilität der TLF unterschied sich aufgrund unterschiedlicher Verletzungen bei Patienten mit LSS im Vergleich zu gesunden Kontrollpersonen nicht.


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