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Osteopathische Behandlung von Schwangeren mit Rückenschmerzen. Randomisierte kontrollierte Studie.
(Effectiveness of osteopathic treatment in pregnant women suffering from low back pain (LBP). A randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2014/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

low back pain [413]
pregnancy [142]
women [333]
female [379]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: To evaluate the effectiveness of osteopathic treatment in pregnant women suffering from LBP. Study design: Randomized controlled trial. Methods: One trained osteopath conducted the study in her private practice in Germany. 35 women (16th to 30th week of gestation) aged 24 to 37 years (average age 30.5 ± 3.2 years) with a history of LBP during pregnancy for at least one week and with an average pain intensity of 3 on a visual analogue scale (VAS) participated in the study. By means of external randomization 17 women were allocated to the intervention group and 18 to the control group. The patients of the intervention group received 4 custom tailored osteopathic treatments in 2-weeks intervals based on osteopathic principles. After childbirth a follow-up was conducted. The patients allocated to the control group received their osteopathic treatment after an 8-week untreated waiting period. The primary outcome parameter pain intensity was documented via VAS and pain frequency via Likert scale. The secondary outcome parameters were disability in daily activities (Roland Morris Disability Questionnaire, RMDQ) and frequency of osteopathic dysfunctions. Results: The inter-group comparison of changes revealed statistically significant improvement in support of the osteopathically treated group for the main outcome parameter pain intensity (VAS: between group difference of means 3.2; 95% CI: 1.8 to 4.5; p<0.005). Pain intensity decreased by more than 60% in the intervention group during the osteopathic treatment period and further in the postnatal period. Frequency of pain episodes lowered. Practice of daily activities improved by 55%. The main osteopathic dysfunctions were diagnosed in the visceral and parietal systems; nearly all women showed dysfunctions in the sacral area and of the pelvic floor. Conclusion: Four osteopathic treatments over a period of eight weeks led to statistically significant and clinically relevant positive changes of pain intensity and frequency in pregnant women suffering from low back pain. Further studies particularly focusing on parameters characteristic for LBP in pregnancy are warranted.

Abstract original language:
Studienziel: Untersuchung der Frage, ob osteopathische Behandlungen in der Schwangerschaft zu einer Linderung von Rückenschmerzen und zu einer Verbesserung der Aktivitäten des täglichen Lebens führen. Studiendesign: Randomisierte kontrollierte Studie. Methoden: Eine an der Still Academy GmbH ausgebildete Osteopathin führte die Studie in ihrer Praxis in Deutschland durch. 35 schwangere Frauen zwischen 24 und 37 Jahren (im Mittel 30,5 ± 3,2 Jahre) mit Rückenschmerzen nahmen teil. Eingeschlossen wurden Frauen zwischen der 16. und 30. Schwangerschaftswoche, die Beschwerden mussten seit mindestens einer Woche bestehen. Die Schmerzintensität auf der visuellen Analogskala (VAS) musste einen Mindestwert von 3 aufweisen. Durch externe Randomisierung wurden 17 Frauen der Interventionsgruppe und 18 der Kontrollgruppe zugewiesen. Die Patientinnen der Interventionsgruppe erhielten 4 individuelle befundorientierte osteopathische Behandlungen, basierend auf den osteopathischen Prinzipien, in 2-wöchigen Abständen. Nach der Geburt wurde ein Follow-up durchgeführt. Die Patientinnen der Kontrollgruppe erhielten nach einer 6-wöchigen unbehandelten „Wartezeit“ osteopathische Behandlungen. Primärer Zielparameter war Schmerzintensität (VAS) und Schmerzhäufigkeit (Likert Skala). Sekundär wurden Einschränkungen des täglichen Lebens (Roland Morris Disability Questionnaire, RMDQ) und osteopathische Dysfunktionen erfasst. Ergebnisse: Der Intergruppenvergleich zeigte eine statistisch signifikante und klinisch relevante Verbesserung für den primären Zielparameter Schmerzintensität zugunsten der osteopathisch behandelten Gruppe (VAS: Differenz der Mittelwerte zwischen beiden Gruppen 3,2; 95%CI: 1,8 bis 4,5; p<0,005). Während des Behandlungsverlaufs reduzierte sich die Schmerzintensität in der Interventionsgruppe um mehr als 60%. Die Häufigkeit des Auftretens des Schmerzes verringerte sich. Die Beeinträchtigung von Aktivitäten des täglichen Lebens durch den Rückenschmerz reduzierte sich in der Interventionsgruppe um 55%. Postnatal reduzierte sich die Schmerzhäufigkeit weiter. Die häufigsten osteopathischen Dysfunktionen fanden sich im viszeralen und parietalen System, bei fast allen Patientinnen der Interventionsgruppe konnte eine Dysfunktion im Bereich des Sakrums und des Beckenbodens diagnostiziert werden. Schlussfolgerung: Vier osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von 8 Wochen führten zu statistisch signifikanten und klinisch relevanten positiven Veränderungen der Intensität und Häufigkeit von Rückenschmerzen schwangerer Frauen. Weitere Untersuchungen, insbesondere im Hinblick auf weitere für das Beschwerdebild des Rückenschmerzes schwangerer Frauen charakteristische Parameter wären wünschenswert.


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