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Is Regression in Lumbar Disk Herniation Possible by Spinal Mobilization? A Single-Blind Randomized Controlled Clinical Study

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2025/06, 56(online 2025/04/05):Pages: 100760. doi: Subito , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(25)00016-1/abstract)

Keywords:

disc herniation [18]
lumbar spine [62]
randomized controlled trial [889]
range of motion [111]
spinal mobilization [4]

Abstract:

Aims This study aims to examine the impacts of spinal mobilization practices on herniation distance, disc height, and facet joint distance, as well as functional status, pain, range of motion (ROM), and flexibility in lumbar disc herniation (LDH) patients. Methods Thirty-two participants participated in the study, divided into an Intervention and Control Group. Radiological findings were evaluated by magnetic resonance imaging before and after the study. The Back Performance Scale, Visual Analogue Scale, The S, and The Sit and Reach Test were assessed before, after, and at three months. The control group received ten sessions of stabilization exercises for five weeks, two sessions per week. In the intervention group, spinal mobilization applications were applied in addition to stabilization exercises Results Intra-group analysis revealed significant reductions in herniation distance, increases in facet joint distance, pain alleviation, functional improvement, enhanced flexibility, and extended ROM in both groups (p < 0.05). Notably, a significant increase in disc height was observed exclusively in the Intervention Group (p < 0.05). Inter-group analysis revealed no significant differences between the groups post-intervention (p > 0.05). Conclusion Mobilization applications applied in LDH patients may have a positive effect on radiological findings, functional status, pain, ROM, and flexibility.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Ziele: Diese Studie zielt darauf ab, die Auswirkungen von Wirbelsäulenmobilisierungspraktiken auf den Herniationsabstand, die Bandscheibenhöhe und den Facettengelenksabstand sowie auf den Funktionsstatus, die Schmerzen, den Bewegungsumfang (ROM) und die Flexibilität bei Patienten mit Bandscheibenvorfall (LDH) zu untersuchen. Methoden An der Studie nahmen 32 Teilnehmer teil, die in eine Interventions- und eine Kontrollgruppe aufgeteilt wurden. Die radiologischen Befunde wurden vor und nach der Studie mittels Magnetresonanztomographie ausgewertet. Die Back Performance Scale, die Visual Analogue Scale, der S-Test und der Sit and Reach Test wurden vor, nach und drei Monate nach der Studie durchgeführt. Die Kontrollgruppe erhielt zehn Sitzungen mit Stabilisierungsübungen über einen Zeitraum von fünf Wochen, zwei Sitzungen pro Woche. In der Interventionsgruppe wurden zusätzlich zu den Stabilisierungsübungen Mobilisationstechniken an der Wirbelsäule angewendet. Ergebnisse Die gruppeninterne Analyse ergab in beiden Gruppen eine signifikante Verringerung der Bandscheibenvorwölbung, eine Vergrößerung des Facettengelenkabstands, eine Schmerzlinderung, eine Funktionsverbesserung, eine erhöhte Flexibilität und einen erweiterten Bewegungsumfang (p < 0,05). Bemerkenswert ist, dass eine signifikante Zunahme der Bandscheibenhöhe ausschließlich in der Interventionsgruppe beobachtet wurde (p < 0,05). Die gruppenübergreifende Analyse ergab keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen nach der Intervention (p > 0,05). Schlussfolgerung Mobilisierungsanwendungen bei Patienten mit LDH können sich positiv auf radiologische Befunde, Funktionsstatus, Schmerzen, Bewegungsumfang und Flexibilität auswirken.


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