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Wie groß ist der Erfolg einer ganzheitlichen osteopathischen Behandlung bei Frauen mit persistierenden unspezifischen Rückenschmerzen post partum? Randomisierte kontrollierte Studie.
(Effectiveness of osteopathic treatment in women with persistent non specific low back pain after childbirth. A randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2014/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

low back pain [413]
girdle pain [13]
women [333]
post partum [18]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: To evaluate the effectiveness of custom tailored osteopathic treatment in women suffering from persistent non-specific low back pain after childbirth. Study design: Randomized controlled trial. Methods: Three trained osteopaths conducted the study in a practice for osteopathy Prof. Fuhrmann, located in Wiesbaden, Germany. 60 women aged 21 to 41 years (average age 34 ± 4,7 years) with a history of non-specific low back pain after childbirth for at least 3 months. By means of external randomization 30 women were allocated to the intervention group and 30 to the control group. In the intervention group case histories and osteopathic examination were followed by 5 osteopathic treatments at intervals of two weeks with a follow-up after 12 weeks. The custom tailored treatment was based on osteopathic principles. The patients allocated to the control group received their osteopathic treatment after an 10-week untreated waiting period. The primary outcome parameters were pain intensity measured by a visual analogue scale (VAS) and frequency of pain (Likert Scale). As secondary outcome parameters “affection of low back pain on everyday activities” was assessed by the Pelvic Girdle Pain Questionnaire (PGPQ);; and “frequency of osteopathic dysfunctions” by an osteopathic examination form. Results: The inter-group comparison of changes revealed statistically significant improvement in support of the osteopathically treated group for the main outcome parameters “pain intensity” (average pain intensity: between group difference of means 3,8; 95% CI: 2,8 to 4,7; p<0,005; worst pain intensity: between group difference of means 4; 95% CI: 2,8 to 5,2; p<0.005). Frequency of pain was reduced. “Affection of low back pain on everyday activities” decreased (PGPQ: between group difference of means 13,9; 95% CI: 6,7 to 21; p<0,005) in support of the osteopathically treated group. The follow-up assessment in the intervention group showed extensive stability of all results. The main osteopathic dysfunctions were identified in the area of the diaphragm and in the cranio-sacral system followed by the upper cervical spine and the lumbar spine. Conclusion: Five osteopathic treatments over a period of ten weeks led to statistically significant and clinically relevant positive changes of pain intensity and affection of low back pain on everyday activities in women suffering from persistent non-specific low back pain after childbirth. These results support the findings of a former investigation (Recknagel & Ross, 2007; Rother & Rother, 2012) indicating reproducibility.

Abstract original language:
Studienziel: Wie groß ist der Erfolg einer ganzheitlichen osteopathischen Behandlung bei Frauen mit persistierenden unspezifischen Rückenschmerzen post partum? Studiendesign: Randomisierte kontrollierte Studie. Methoden: Drei am College Sutherland ausgebildete Osteopathen führten die Studie in der Praxis für Osteopathie Prof. Fuhrmann in Wiesbaden, Deutschland, durch. An der Studie nahmen 60 Frauen zwischen 21 und 41 Jahren (im Mittel 34 ± 4,7 Jahre) mit persistierenden unspezifischen Rückenschmerzen post partum teil. Die Beschwerden mussten seit mindestens 3 Monaten bestehen und mit der Schwangerschaft und/oder Entbindung aufgetreten sein. Durch externe Randomisierung wurden je 30 Patienten der Interventionsgruppe und der Kontrollgruppe zugeteilt. Die Patienten der Interventionsgruppe erhielten 5 individuelle befundorientierte osteopathische Behandlungen, basierend auf den osteopathischen Prinzipien, in zweiwöchigen Intervallen mit einem Follow-up nach 12 Wochen. Die Patienten der Kontrollgruppe wurden nach zehnwöchiger „Wartezeit“ osteopathisch behandelt. Primäre Zielparameter waren Schmerzintensität (visuelle Analogskala, VAS) und Schmerzhäufigkeit (Likert Skala). Als sekundäre Zielparameter wurden die Einschränkungen im täglichen Leben (Pelvic Girdle Pain Questionnaire, PGPQ) sowie die Häufigkeit von osteopathischen Dysfunktionen erfasst. Ergebnisse: Der Intergruppenvergleich zeigte eine statistisch signifikante und klinisch relevante Verbesserung der „Schmerzintensität“ (Durchschnittliche Schmerzintensität: Differenz der Mittelwerte 3,8; 95% CI: 2,8 bis 4,7; p<0,005; Stärkste Schmerzintensität: Differenz der Mittelwerte 4; 95% CI: 2,8 bis 5,2; p<0,005) zugunsten der osteopathisch behandelten Gruppe. Die „Schmerzhäufigkeit“ verringerte sich. Die Einschränkungen im täglichen Leben reduzierten sich (PGPQ: Differenz der Mittelwerte 13,9; 95% CI: 6,7 bis 21; p<0,005) statistisch signifikant zugunsten der osteopathisch behandelten Gruppe. Die Follow-up Erfassung in der Interventionsgruppe zeigte eine weitgehende Stabilität der erreichten Ergebnisse. Die häufigsten osteopathischen Dysfunktionen wurden im Bereich des Diaphragmas und im cranio-sakralen System diagnostiziert, gefolgt von Dysfunktionen der oberen Halswirbelsäule und der Lendenwirbelsäule. Schlussfolgerung: Fünf osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von zehn Wochen führten zu statistisch signifikanten und klinisch relevanten positiven Veränderungen der Schmerzintensität und der funktionellen Beeinträchtigung alltäglicher Verrichtungen infolge des Rückenschmerzes bei Frauen mit persistierenden unspezifischen Rückenschmerzen post partum. Diese Ergebnisse stützen die Resultate von zwei früheren Untersuchungen (Recknagel & Ross, 2007; Rother & Rother, 2012) und deuten auf eine Reproduzierbarkeit hin.


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