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Sensitivity and specificity of the Neuropad for distal sensory peripheral neuropathy (DSPN) in subjects with HIV-Infection: A case controlled observational study

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2019/03, 31Pages: 1–6. doi: Subito , type of study: case control study

Full text    (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1746068918300579)

Keywords:

case control study [54]
HIV [41]
neuropad [1]
peripheral nervous system [2]
peripheral neuropathy [2]

Abstract:

Objective The aim of the current study was to assess the diagnostic accuracy of the Neuropad for detecting distal sensory peripheral neuropathy (DSPN) related to human immunodeficiency virus (HIV)-infection. Design Single-gate observational case-control study. Methods A convenience sample of 30 HIV-infected subjects with a mean age of 48.9 years (95% CI 45.6–52.3) and no other potential causes of neuropathy were recruited from the Ian Charleson Day Centre (London, UK). Sudomotor function was assessed with the Neuropad, an adhesive patch designed to measure sweat production, using a 10-min cut-off. Vibration perception threshold (VPT) testing with a neurothesiometer and the painDETECT questionnaire (PD-Q) were used as reference standard measures of DSPN. Results 16 participants with sudomotor dysfunction and 14 with healthy sudomotor function were included in analysis. Compared to VPT (>25 V) the sensitivity, specificity, positive predictive value (PPV), and negative predictive value (NPV) of the Neuropad yielded 66.7%, 48.1%, 12.5% and 92.9% respectively. For the PD-Q (>12) sensitivity of the Neuropad was 100% and specificity was 58.3%, with PPV and NPV of 37.5% and 100% respectively. Conclusions The Neuropad may be a suitable screening tool for HIV-related DSPN, and can reliably exclude healthy individuals in the clinical setting. Abnormal Neuropad results require referral to confirm diagnosis. Limitations exist in the sampling method and study size. The use of reference standard measures of small nerve fibre function and continuous Neuropad quantification would strengthen future research.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Zielsetzung Das Ziel der aktuellen Studie war es, die diagnostische Genauigkeit des Neuropad zur Erkennung einer distalen sensorischen peripheren Neuropathie (DSPN) im Zusammenhang mit einer Infektion mit dem Humanen Immundefizienz-Virus (HIV) zu bewerten. Design Einzeldaten-Beobachtungsstudie mit Fall-Kontroll-Design. Methoden Eine Stichprobe von 30 HIV-infizierten Probanden mit einem Durchschnittsalter von 48,9 Jahren (95 % CI 45,6–52,3) und ohne andere potenzielle Ursachen für Neuropathie wurde aus dem Ian Charleson Day Centre (London, Großbritannien) rekrutiert. Die sudomotorische Funktion wurde mit dem Neuropad, einem Klebe-Pflaster zur Messung der Schweißproduktion, unter Verwendung eines 10-minütigen Cut-offs bewertet. Die Vibrationswahrnehmungsschwelle (VPT) wurde mit einem Neurothesiometer und dem painDETECT-Fragebogen (PD-Q) als Referenzstandard für die Messung von DSPN ermittelt. Ergebnisse 16 Teilnehmer mit sudomotorischer Dysfunktion und 14 mit gesunder sudomotorischer Funktion wurden in die Analyse einbezogen. Im Vergleich zur VPT (>25 V) ergaben sich für das Neuropad eine Sensitivität, Spezifität, positive prädiktive Wertigkeit (PPV) und negative prädiktive Wertigkeit (NPV) von 66,7 %, 48,1 %, 12,5 % bzw. 92,9 %. Für den PD-Q (>12) betrug die Sensitivität des Neuropads 100 % und die Spezifität 58,3 %, mit einem PPV und NPV von 37,5 % bzw. 100 %. Schlussfolgerungen Das Neuropad kann ein geeignetes Screening-Instrument für HIV-bedingte DSPN sein und gesunde Personen im klinischen Umfeld zuverlässig ausschließen. Abnormale Neuropad-Ergebnisse erfordern eine Überweisung zur Bestätigung der Diagnose. Es bestehen Einschränkungen hinsichtlich der Stichprobenmethode und des Umfangs der Studie. Die Verwendung von Referenzstandardmessungen der Funktion kleiner Nervenfasern und die kontinuierliche Neuropad-Quantifizierung würden zukünftige Forschungsarbeiten stärken.


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