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Use of pressure dynamometer in the assessment of the pressure pain threshold in trigger points in the craniocervical muscles in women with unilateral migraine and tension-type headache: An observational study

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2017/12, 26Pages: 28–35. doi: Subito , type of study: observational study

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(17)30051-2/fulltext#%20)

Keywords:

osteopathic manipulative treatment [3856]
OMT [3835]
cervical spine [306]
pain assessment [3]
pressure pain threshold [26]
tension-type headache [14]
unilateral migraine [1]
trigger points [31]
craniocervical muscles [1]
women [592]
observational study [228]

Abstract:

Background: Tension type headache (TTH) and migraine are the most prevalent types of primary headaches with central sensitization and myofascial dysfunction linked to their chronicity. Osteopathic manipulative treatment (OMT) is used in the care of headache sufferers; however, there is a scarcity of high-quality evidence to determine the effectiveness of this intervention,and its underpinning biological correlates. Objective: The objectives of this observational study were four-fold. Firstly, to estimate the PPT in diagnosed trigger points in craniocervical muscles in women with unilateral migraine or tension-type headache compared to asymptomatic women. Secondly, to assess between-group differences in PPT and pain intensity. Thirdly, to assess the impact of headache on quality of life (QoL) using the Headache Impact Test 6 (HIT-6) questionnaire on unilateral migraine and tension-type headache sufferers. Finally, to assess links between QoL, PPT, VAS and the score in the temporomandibular disorder screening questionnaire (TMDSQ). Method: A sample of 60 women comprising of 20 patients with unilateral migraine, 20 patients with TTH and 20 asymptomatic were assessed using a portable digital dynamometer for PPT of trigger points found in the Temporalis (4 points), Sternocleidomastoid (6 points), Suboccipital (2 points), and Upper Trapezius (1 point) muscles. VAS was applied when pain was referred on a TP. All participants completed the TMDSQ questionnaire, and the migraine and TTH groups completed the HIT-6 questionnaire. Results: Migraine and TTH groups presented lower PPT levels in all trigger points studied compared to the Control group (p < 0.01), except for the ECM clavicular TP2L trigger point (p = 0.27). No statistically significant difference between migraine and TTH groups in PPT was found. Migraine and TTH groups showed higher pain intensity in all trigger points compared to Control group (p < 0.01). In the Migraine group, there was a positive association (r = 0.47, p < 0.05) between TMDSQ and HIT-6 scores. Conclusion: Despite a greater impact on the QoL of women with unilateral migraine, there was no statistical difference in the PPT values for both unilateral migraine and TTH groups. In future studies, PPT might be used to monitor the effectiveness of OMT or other therapies in women suffering from unilateral migraine and TTH. (C) 2017 Elsevier Ltd. All rights reserved.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Hintergrund: Spannungskopfschmerzen (TTH) und Migräne sind die häufigsten Formen primärer Kopfschmerzen, deren chronischer Verlauf mit zentraler Sensibilisierung und myofaszialen Dysfunktionen in Verbindung gebracht wird. Die osteopathische Manipulation (OMT) wird zur Behandlung von Kopfschmerzpatienten eingesetzt; es mangelt jedoch an hochwertigen Belegen, um die Wirksamkeit dieser Intervention und die ihr zugrunde liegenden biologischen Korrelate zu bestimmen. Ziel: Diese Beobachtungsstudie verfolgte vier Ziele. Erstens sollte die PPT an diagnostizierten Triggerpunkten in den kraniozervikalen Muskeln bei Frauen mit einseitiger Migräne oder Spannungskopfschmerzen im Vergleich zu asymptomatischen Frauen geschätzt werden. Zweitens sollten die Unterschiede zwischen den Gruppen hinsichtlich der PPT und der Schmerzintensität bewertet werden. Drittens sollte der Einfluss von Kopfschmerzen auf die Lebensqualität (QoL) anhand des Headache Impact Test 6 (HIT-6)-Fragebogens bei Patientinnen mit einseitiger Migräne und Spannungskopfschmerzen bewertet werden. Schließlich sollten Zusammenhänge zwischen Lebensqualität, PPT, VAS und dem Ergebnis im Fragebogen zum Screening auf Kiefergelenkserkrankungen (TMDSQ) untersucht werden. Methode: Eine Stichprobe von 60 Frauen, bestehend aus 20 Patientinnen mit einseitiger Migräne, 20 Patientinnen mit Spannungskopfschmerzen und 20 asymptomatischen Frauen, wurde mit einem tragbaren digitalen Dynamometer hinsichtlich der PPT von Triggerpunkten in den Muskeln Temporalis (4 Punkte), Sternocleidomastoideus (6 Punkte), Suboccipitalis (2 Punkte) und Trapezius superior (1 Punkt) untersucht. Die VAS wurde angewendet, wenn Schmerzen auf einen TP ausstrahlten. Alle Teilnehmerinnen füllten den TMDSQ-Fragebogen aus, und die Migräne- und TTH-Gruppen füllten den HIT-6-Fragebogen aus. Ergebnisse: Die Migräne- und TTH-Gruppen wiesen im Vergleich zur Kontrollgruppe niedrigere PPT-Werte an allen untersuchten Triggerpunkten auf (p < 0,01), mit Ausnahme des ECM-Triggerpunkts TP2L am Schlüsselbein (p = 0,27). Es wurde kein statistisch signifikanter Unterschied zwischen der Migräne- und der TTH-Gruppe hinsichtlich der PPT festgestellt. Die Migräne- und die TTH-Gruppe zeigten im Vergleich zur Kontrollgruppe eine höhere Schmerzintensität an allen Triggerpunkten (p < 0,01). In der Migräne-Gruppe bestand ein positiver Zusammenhang (r = 0,47, p < 0,05) zwischen den TMDSQ- und den HIT-6-Werten. Schlussfolgerung: Trotz einer stärkeren Beeinträchtigung der Lebensqualität bei Frauen mit einseitiger Migräne gab es keinen statistischen Unterschied bei den PPT-Werten zwischen der Gruppe mit einseitiger Migräne und der TTH-Gruppe. In zukünftigen Studien könnte die PPT genutzt werden, um die Wirksamkeit von OMT oder anderen Therapien bei Frauen mit einseitiger Migräne und TTH zu überwachen. (C) 2017 Elsevier Ltd. Alle Rechte vorbehalten.


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