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Geburtsmerkmal Storchenbiss - Der Zusammenhang zwischen occipitalen Dysfunktionen und einem suboccipitalen Nävus Unna beim Säugling
(Stork bite birthmark - the connection between occipital dysfunction and a suboccipital Unna nevus in infants)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2020/09, Pages: 89, type of study: cross sectional study

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3108)

Keywords:

birth [49]
KISS-syndrome [1]
plagiocephaly [41]
os occipitale [1]
pediatrics [376]
unna nevus [1]
WSO [433]
cross sectional study [607]

Abstract:

Background: The suboccipital stork bite or Unna nevus is a frequently occurring birthmark whose causes are not fully understood. Pediatricians, physiotherapists and osteopaths are often confronted with symptoms of non-age-appropriate early childhood motor development, which starts with the subject's head control. Age-appropriate physiological head control is dependent on free suboccipital mobility. Considering the osteopathic principle of Rule of Artery (ROA), a suboccipital stork bite could be a visible skin sign for an underlying dysfunction. Goal: Goal is to identify connections between suboccipital stork bite and dysfunction due to the os occipitale. Methodology: Cross-sectional study: quantitative analysis of medical history and findings of 50 newborns in inter-group comparison. Results: No significant differences could be found in inter-group comparison regarding the research questions. No association was found between a suboccipital stork bite and occipital dysfunctions in infants. Comparison of identified confounding factors shows there is significant correlation between stork bite and obstetric measures, and between stork bite and non-age-appropriate head control. Conclusion: Present results indicate that the hardware in the os occipitale is able to implement all the information of the software (CNS), yet there are conspicuous characteristics in the development of head control. It remains an open question for further study, whether there is a connection or correlation between pathological changes of the CNS and an Unna nevus, and whether these pathologies can be or have been triggered by obstetric measures.

Abstract original language:
Hintergrund: Der suboccipitale Storchenbiss oder Nävus Unna ist ein häufig auftretendes Geburtsmerkmal, welches nicht in seinen Grundzügen verstanden wird. KinderärztInnen, PhysiotherapeutInnen und OsteopathInnen werden oft mit Begleiterscheinungen einer regelrecht verlaufenden frühkindlichen motorischen Entwicklung konfrontiert, welche mit der Kopfkontrolle startet. Eine physiologische zeitgerechte Kopfkontrolle ist abhängig von einer freien suboccipitalen Beweglichkeit. Beachtet man das osteopathische Prinzip der Arterienregel, so könnte ein suboccipitaler Storchenbiss ein sichtbares Hautzeichen für eine darunterliegende Dysfunktion sein. Ziel: Ziel ist, Zusammenhänge zwischen einem suboccipitalen Storchenbiss und einer auf das Os occipitale zurückzuführenden Dysfunktion zu erkennen. Methodik: Querschnittsstudie: Eine quantitative Analyse der Anamnese und Befundung von 50 Neugeborenen im Intergruppenvergleich. Ergebnisse: Es konnten keine signifikanten Unterschiede im Intergruppenvergleich hinsichtlich der Forschungsfragen festgestellt werden. Es besteht kein Zusammenhang zwischen einem subocciptalen Storchenbiss und occipitalen Dysfunktionen beim Säugling. Es zeigt sich beim Vergleich der ermittelten Störfaktoren, dass es eine signifikante Korrelation zwischen Storchenbiss und geburtshilflichen Maßnahmen gibt, und zwischen Storchenbiss und nicht-altersentsprechender Kopfkontrolle. Fazit: Die vorliegenden Ergebnisse besagen, dass die Hardware im Bereich des Os occipitale alle Informationen der Software (ZNS) umsetzen könnte und sich dennoch Auffälligkeiten bei der Entwicklung der Kopfkontrolle ergeben. Es bleibt eine offene Frage für weitere Studien, ob es einen Zusammenhang oder eine Korrelation zwischen pathologischen Veränderungen des ZNS und einem Nävus Unna gibt und ob diese Pathologien durch geburtshilfliche Maßnahmen ausgelöst werden können bzw. ausgelöst wurden.


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