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Osteopathische herzfokussierte Palpation und Herzfrequenzvariabilität – Teil 2: Ergebnisse der randomisierten, kontrollierten Pilotstudie
(Osteopathic heart-focused palpation and heart rate variability - Part 2: Results of the randomized controlled pilot study)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2024/12, 25(4):Pages: 32-39. doi: Subito , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1615907124001084)

Keywords:

autonomic nervous system [145]
heart rate variability [64]
musculoskeletal pain [41]
OMT [3795]
osteopathic manipulative treatment [3816]
palpation [215]
pilot study [199]
randomized controlled trial [903]
stress [113]

Abstract:

Does osteopathic heart-focused palpation change heart rate variability in people with musculoskeletal pain? Part 1 of the two-part article in the previous issue described the aims, material and methods as well as the participants of the randomized, controlled pilot study; this 2nd part is dedicated to the results. A total of 33 adults (47.7 ± 13.5 years old) with stress and musculoskeletal pain completed the trial with acceptable rates of recruitment (8.25 subjects per site/month), retention (100 %), adherence (100 %), and adverse events (0 %). Heart-focused palpation (HFP; n = 18), but not SHAM (n = 15), significantly increased the root mean square of successive RR interval differences (p = 0.036), standard deviation of the NN intervals (p = 0.009), and ratio of the low-frequency to high-frequency power band (p = 0.026). HFP and SHAM significantly decreased the heart rate (p < 0.001, p = 0.009) but not the stress index and ratio of the Poincaré plot standard deviation along and perpendicular to the line of identity (p > 0.05). A power analysis calculated 72 participants. Taken together, the study was feasible and HFP improved HRV in stressed subjects with musculoskeletal pain, suggesting a parasympathetic effect

Abstract original language:
Verändert die osteopathische herzfokussierte Palpation die Herzfrequenzvariabilität bei Personen mit muskuloskelettalen Schmerzen, die unter Stress stehen? Teil 1 des zweiteiligen Artikels in der vorangegangenen Ausgabe beschrieb die Ziele, Material und Methoden sowie die Teilnehmenden der randomisierten, kontrollierten Pilotstudie; dieser 2. Teil widmet sich den Ergebnissen. Insgesamt 33 Erwachsene (47,7 ± 13,5 Jahre alt) mit Stress und Schmerzen des Bewegungsapparats schlossen die Studie mit akzeptablen Raten bei der Rekrutierung (8,25 Probanden pro Standort/Monat), der Retention (100 %), der Adhärenz (100 %) und den Nebenwirkungen (0 %) ab. Herzfokussierte Palpation (HFP) (n = 18), aber nicht die Scheinbehandlung (SHAM) (n = 15) erhöhte signifikant den quadratischen Mittelwert der aufeinanderfolgenden RR-Intervalldifferenzen (RMSSD) (p = 0,036), die Standardabweichung der NN-Intervalle (SDNN) (p = 0,009) und das Verhältnis des niederfrequenten zum hochfrequenten Leistungsband d (LF/HF) (p = 0,026). HFP und SHAM verringerten signifikant die Herzfrequenz (p < 0,001, p = 0,009), nicht aber den Stressindex (SI) und das Verhältnis der Standardabweichung (SD2/SD1) des Poincaré-Plots entlang und senkrecht zur Identitätslinie (p > 0,05). Eine Power-Analyse ergab 72 Teilnehmende. Insgesamt war die Studie durchführbar und HFP verbesserte die Herzfrequenzvariabilität (HRV) bei gestressten Personen mit muskuloskelettalen Schmerzen, was auf einen parasympathischen Effekt hindeutet.


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