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Improvements in multi-dimensional measures of dysfunctional breathing in asthma patients after a combined manual therapy and breathing retraining protocol: a case series report

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2019/03, 31Pages: 36–43. doi: Subito , type of study: case series

Full text    (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1746068917301943)

Keywords:

asthma [58]
breathing retraining [1]
case series [55]
dyspnea [10]
dysfunctional breathing [5]
manual therapy [155]
quality of life [110]

Abstract:

Background Dysfunctional breathing (DB), which is present in 30–65% of asthmatics, can contribute to increased levels of dyspnea and non-respiratory symptoms which respond poorly to usual pharmacological treatment and impact on asthma control and quality of life. Treatments that target DB in asthmatics have been shown to improve symptoms, asthma control, and quality of life and, in some cases, to improve lung function. Case presentation This case series reports on outcomes of a standardised breathing retraining and manual therapy package in 1 male and 5 females with physician-diagnosed asthma, who were also assessed using biochemical, biomechanical and symptomatic measures of DB. After 6 weeks of treatment most participants showed normalisation of all objective DB measures and reduction in respiratory and non-respiratory symptoms. This was associated with improved perceived control of asthma, despite improvements in lung function parameters occurring in only one participant. Participants without signs of DB at the initial evaluation did not show reduced symptoms or improved perceived control of asthma. Conclusions These observations suggest that there may be an important role for manual therapy and breathing retraining packages as adjunctive treatments to improve management of patients with asthma and other chronic respiratory disease whose condition is aggravated by DB. The substantial number of individuals with chronic respiratory disease who have poor disease control, disproportionate dyspnea and unexplained symptoms due to DB may be more likely to benefit from non-pharmacological treatments like manual therapy and breathing retraining than those with normal or functional breathing.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Hintergrund Eine dysfunktionale Atmung (DB), die bei 30–65 % der Asthmatiker auftritt, kann zu einer Zunahme von Dyspnoe und nicht-respiratorischen Symptomen beitragen, die schlecht auf die übliche medikamentöse Behandlung ansprechen und sich auf die Asthmakontrolle und die Lebensqualität auswirken. Behandlungen, die auf die DB bei Asthmatikern abzielen, verbessern nachweislich die Symptome, die Asthmakontrolle und die Lebensqualität und in einigen Fällen auch die Lungenfunktion. Fallpräsentation Diese Fallserie berichtet über die Ergebnisse eines standardisierten Atemtrainings und einer manuellen Therapie bei einem Mann und fünf Frauen mit ärztlich diagnostiziertem Asthma, die auch anhand biochemischer, biomechanischer und symptomatischer Messungen der DB untersucht wurden. Nach sechswöchiger Behandlung zeigten die meisten Teilnehmer eine Normalisierung aller objektiven DB-Messwerte und eine Verringerung der respiratorischen und nicht-respiratorischen Symptome. Dies ging mit einer verbesserten wahrgenommenen Asthmakontrolle einher, obwohl nur bei einem Teilnehmer Verbesserungen der Lungenfunktionsparameter auftraten. Teilnehmer ohne Anzeichen von DB bei der Erstuntersuchung zeigten keine Verringerung der Symptome oder eine verbesserte wahrgenommene Asthmakontrolle. Schlussfolgerungen Diese Beobachtungen deuten darauf hin, dass manuelle Therapie und Atemtrainingsprogramme als ergänzende Behandlungen eine wichtige Rolle bei der Verbesserung der Behandlung von Patienten mit Asthma und anderen chronischen Atemwegserkrankungen spielen können, deren Zustand durch DB verschlimmert wird. Die beträchtliche Anzahl von Personen mit chronischen Atemwegserkrankungen, die aufgrund von DB eine schlechte Krankheitskontrolle, unverhältnismäßige Dyspnoe und unerklärliche Symptome aufweisen, könnte eher von nicht-pharmakologischen Behandlungen wie manueller Therapie und Atemtraining profitieren als Personen mit normaler oder funktioneller Atmung.


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