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Osteopathische Behandlung von Frauen mit Blasenentleerungsstörungen (BES). Eine randomisierte kontrollierte Studie
(Osteopathic treatment of women with voiding dysfunction. A randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2009/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

voiding dysfunction [4]
bladder outlet obstruction [1]
women [333]
female [379]
urology [16]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: To evaluate whether osteopathic treatment influences the symptom severity level of women suffering from voiding dysfunction. Study design: Randomized controlled trial including two follow-ups three and six month succeeding the last osteopathic session. Setting: Two qualified osteopaths in their private clinics in Muenster and Großburgwedel performed the study. Patients: 47 women aged between 19 and 82 years (average age 48 years) with urological diagnosed voiding dysfunction participated in the study. By means of external randomization 24 patients were allocated to the intervention group and 23 to the control group. Two dropouts were recorded within the study period. Intervention: In the intervention group case histories and osteopathic examination were followed by five osteopathic treatments at intervals of two weeks. The diagnosed dysfunctional structures were treated based on individual basic osteopathic principles. The patients of the control group did not receive any treatment during the study period. Outcome parameters: Primary outcome parameter was the symptom severity level measured by the “American Urological Symptom Index Score (AUASI)”. The secondary outcome parameter “Quality of Life” was assessed by means of the SF-36, the frequency of cystitis by a “Bladder Inflammation Diary” and urinary capacity by ultrasound (urological examination). Results: The inter-group comparison of changes revealed statistically significant improvements in support of the osteopathic treated group for the main outcome parameter “symptom severity level” (difference of means = 8.7; 95% CI: 6.4 to 10.9; p<0.005). The results related to the secondary parameters presented clinically relevant positive effects too. The physical health scale of the SF-36 increased of 3.9 in the intervention group (95% CI: 1.9 to 6.5; p=0.004) and the mental health scale of the SF-36 increased of 5.1 (95% CI: 2.5 to 7.8; p=0,001). Urinary capacity and frequency of cystitis decreased. The first follow-up showed that the results of all outcomes in the intervention group remained stable respectively continued to improve. Conclusion: Five osteopathic treatments over a period of ten weeks led to clinically relevant positive changes of urological symptom severity level of women suffering from voiding dysfunction. Further studies are warranted extending the focus on increased number of cases and further hypotheses related to the subject of female voiding dysfunction.

Abstract original language:
Studienziel: Untersuchung der Fragestellung, ob die osteopathische Behandlung einen Einfluss auf den Schweregrad der Symptomatik von Blasenentleerungsstörungen (BES) bei Frauen hat. Studiendesign: Randomisierte kontrollierte klinische Studie mit zwei Follow-up Terminen nach drei und sechs Monaten. Setting: Die Studie wurde von zwei ausgebildeten Osteopathen in ihren privaten Praxen in Münster und Großburgwedel durchgeführt. Patienten: Es wurden 47 Patientinnen zwischen 19 und 82 Jahren (mittleres Alter 48 Jahre) mit einer urologisch diagnostizierten BES in die Studie aufgenommen. Mittels Randomisierung fand eine Zuweisung von 24 Patientinnen in die Interventionsgruppe und von 23 Patientinnen in die Kontrollgruppe statt. Zwei Drop-outs waren innerhalb des Studienzeitraums zu verzeichnen. Intervention: In der Interventionsgruppe wurden nach Anamnese und osteopathischer Befunderhebung 5 osteopathische Behandlungen im Abstand von ca. 2 Wochen durchgeführt. Die Behandlung der vorgefundenen Dysfunktionen orientierte sich individuell an die osteopathischen Grundprinzipien. Die Patientinnen der Kontrollgruppe blieben für den Studienzeitraum unbehandelt. Zielparameter: Primärer Zielparameter war der Schweregrad der Symptomatik der BES, als Messinstrument diente der American Urological Association Symptom Index Score (AUASI). Als sekundäre Parameter wurden die Lebensqualität (SF-36), die Häufigkeit von Zystitiden (Tagebuch) sowie die Restharnmenge (Ultraschall – urologische Untersuchung) erfasst. Ergebnisse: Der Intergruppenvergleich des primären Zielparameters zeigte eine statistisch signifikante Verbesserung zugunsten der osteopathisch behandelten Gruppe (Differenz der MW = 8,7; 95% CI: 6,4 bis 10,9; p<0,005). Auch die Ergebnisse der sekundären Zielparameter zeigten klinisch relevante positive Effekte. Die körperliche Summenskala des SF-36 verbesserte sich in der Interventionsgruppe um 3,9 (95% CI: 1,9 bis 6,5; p=0,004) und die psychische Summenskala um 5,1 (95% CI: 2,5 bis 7,8; p=0,001). Die Restharnmengen und die Häufigkeit der Zystitiden verringerten sich. Die Ergebnisse des ersten Follow-up Termins zeigten eine Stabilität bzw. weitere Verbesserung aller Parameter in der Interventionsgruppe. Schlussfolgerung: 5 osteopathische Behandlungen innerhalb eines Zeitraums von 10 Wochen führen zu klinisch relevanten Verbesserungen des Schweregrades der urologischen Symptome bei Frauen, die unter Blasenentleerungsstörungen leiden. Die Planung weiterer klinischer Studien, insbesondere unter Berücksichtigung der Fallzahlen und im Hinblick auf weitere für diesen Themenbereich interessante Hypothesen wäre wünschenswert.


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