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Inhibition zwischen zwei Somatischen Dysfunktionen messbar machen
(Making inhibition between two Somatic Dysfunctions measureable)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2024/08, , type of study: explorative study

Full text    (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/4185)

Keywords:

explorative study [24]
inhibition test [1]
nociception [8]
pressure-pain threshold [1]
tender points [16]
WSO [501]

Abstract:

Aim: The aim of the study was to prove the relationship between two somatic dysfunctions in order to structurize and customize osteopathic treatments through inhibition. Research design: The study is designed as basic research, as no studies with similar measurements have been conducted in osteopathy to date. The number of participants is 25. Methods: The participants were individually examined osteopathically. This examination was based on Chauffour's “Lien Mechanique Osteopathie” (LMO) system and extended to include the tender points (TePs) of Strain-Counterstrain (SCS). In the next step, all TePs found were inhibited against each other by palpation for pressure pain. As a result of this inhibition, only the strongest and the second strongest TeP remained on the whole body, which in turn were inhibited against each other to decide where the algometer should be applied for measurement. The Pressure Pain Threshold (PPT) was measured at the second strongest TeP, following the example of Conditioned Pain Modulation (CPM). The first measurement was conducted without any effect on the strongest TeP; in the second measurement, the pain threshold was measured again while the strongest TeP was palpated for pressure pain. Results: The PPT increased by 47.95% from the first to the second measurement. This corresponds to a p-value of .002. Pain intensity, measured using the verbal numerical pain scale (vNSS), decreased by 11.93%. This corresponds to a p-value of .022. Discussion: The highly significant improvement in PPT and the significant improvement in pai intensity indicate that testing the relationship between two TePs may be helpful in determining the dominant somatic dysfunction and customizing treatment to individual patients.

Abstract original language:
Ziel: Ziel der Studie war, die Beziehung zwischen zwei somatischen Dysfunktionen zu beweisen, um daraus resultierend osteopathische Behandlungen durch Inhibition besser strukturieren und individuell anpassen zu können. Forschungsdesign: Die Studie ist als Grundlagenforschung angelegt, da in der Osteopathie bisher keine Studien mit ähnlichen Messungen durchgeführt wurden. Die Teilnehmerzahl ist 25. Methoden: Die Teilnehmenden wurden individuell osteopathisch untersucht. Diese Untersuchung war am System der „Lien Mechanique Osteopathie“ (LMO) von Chauffour orientiert und um die Tenderpoints (TePs) von Strain Counterstrain (SCS) erweitert. Im nächsten Schritt wurden alle gefundenen TePs gegeneinander durch Palpation auf Druckschmerz inhibiert. In Folge dieser Inhibition blieben am ganzen Körper nur der stärkste und der zweitstärkste TeP übrig, welche wiederum gegeneinander inhibiert wurden, um zu entscheiden, wo der Algometer zur Messung angesetzt werden soll. Die Pressure Pain Threshold (PPT) wurde nach Vorbild der Conditioned Pain Modulation (CPM) am zweitstärksten TeP gemessen. Die erste Messung erfolgte ohne Einwirkung auf den stärksten TeP, bei der zweiten wurde die Schmerzschwelle erneut gemessen, während der stärkste TeP auf Druckschmerz palpiert wurde. Ergebnisse: Die PPT hat sich von der ersten zur zweiten Messung um 47,95 % erhöht. Dies entspricht einem p-Wert von 0,002. Die Schmerzintensität, erfasst mittels verbaler numerischer Schmerzskala (vNSS) hat sich um 11,93 % erniedrigt. Dies entspricht einem p-Wert von 0,022. Diskussion: Die hochsignifikante Verbesserung der PPT und die signifikante Verbesserung der Schmerzintensität weisen darauf hin, dass die Beziehung zwischen zwei TePs zu testen hilfreich dabei sein kann, die dominante Somatische Dysfunktion zu bestimmen und die Behandlung individuell auf PatientInnen anzupassen.


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