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The effectiveness of a holistic osteopathic treatment in subacute low back pain. A randomized controlled trial

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2006/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

low bak pain [1]
unspecific back pain [1]
subacute [4]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Background: Back pain is one of the most common health problems which lead to long term disability. The most common is unspecific back pain without identifiable anatomical and neurophysiologic cause. The majority of the symptoms manifest themselves in the lower back (LBP=Low Back Pain). Different traditional treatment options exist. Results however are only partially proven in the literature. Objective: How effective – with regards to pain reduction and the activities of daily life – are osteopathic treatments with patients with sub acute low back pain? Study Design: A randomized, controlled clinical study. Setting: Patients were recruited from orthopedic, surgical, accident surgical and general medical practices. Patients: 60 participants (age on average 43 years), who suffered between 4 weeks and 6 months with lower back pain, were assigned by external randomization into two groups: Group of investigation (osteopathic treatment and physiotherapy) with 28 participants, control group (physiotherapy) with 32 participants. 2 study participants from the control group did not complete the study. Intervention: Within 6 weeks all participants received six physiotherapy treatments. The participants of the group of investigation kept in this time 2 to 3 additional osteopathic treatments. All treatments were implemented finding-oriented and adhered according to the holistic principles of the osteopathic philosophy. Primary Target Parameter: Principal target parameter was the improvement of current pain, measured by means of numeric rating scale (NRS). To record the level of the experienced disability in everyday life the Roland and Morris disability questionnaire (RM) was used. Result: In the direct comparison between intervention group and control group current pain arose with the parameter an aprox. 2.5-fold improvement and a statistical significance in favor of the intervention group (p<0.001, 95% CI=3.5 to 1.5). In the temporal course (beginning of treatment / 6 weeks after end of treatment) current pain on the NRS improved in the intervention group on average from 4.3 to 1.8 (improvement 66%, p<0.001, 95% CI=3.5 to 5.1) in the control group against it improved the averages of the NRS only from 6.0 to 4.2 (improvement 30%, p<0.001, 95% CI=1.0 to 2.6). Conclusion: The clear result confirm present osteopathic studies with regard to sub acute lower back pain and show that the Osteopathy is a suitable therapy from and can explain this clinical picture. In the area of pain, as well as in the area of the disabilities a clinically relevant improvement could be achieved. Indeed, improvements of the symptoms appeared in the control group with physiotherapy only but they did not nearly reach the values of the intervention group. Further studies in this area taking into account permanence should still confirm this result.

Abstract original language:
Hintergrund: Rückenschmerzen gehören zu den häufigsten Schmerzproblemen, die zu Langzeit-Behinderungen führen. Ganz im Vordergrund stehen die unspezifischen Rückenschmerzen ohne identifizierbare anatomische und neurophysiologische Ursache. Der Großteil der Symptome spielt sich im unteren Rücken ab (LBP = Low Back Pain). Es existieren verschiedene konservative Behandlungsmöglichkeiten, deren Wirksamkeit in der Literatur jedoch nur bedingt belegt ist. Studienziel: Wie wirksam – in Bezug auf eine Reduzierung des Schmerzgeschehens und die Aktivitäten des täglichen Lebens – sind osteopathische Behandlungen bei Patienten mit subakutem tiefem (lumbalen) Rückenschmerz? Studiendesign: Randomisierte kontrollierte klinische Studie. Setting: Die Rekrutierung der Patienten erfolgte aus Arztpraxen der Fachrichtungen Orthopädie, Chirurgie/Unfallchirurgie und Allgemeinmedizin. Patienten: 60 Teilnehmer (Alter im Mittel 43 Jahre), die zwischen 4 Wochen und 6 Monaten unter tiefen lumbalen Rückenschmerzen litten, wurden durch Randomisierung zwei Gruppen zugeteilt: Interventionsgruppe (osteopathische Behandlung und Physiotherapie) mit 28 Teilnehmern, Kontrollgruppe (Physiotherapie) mit 32 Teilnehmern. Es gab zwei Abbrecher in der Kontrollgruppe. Intervention: Innerhalb von 6 Wochen erhielten alle Teilnehmer sechs physiotherapeutische Behandlungen. Die Teilnehmer der Interventionsgruppe erhielten in dieser Zeit zusätzlich 2 bis 3 osteopathische Behandlungen. Alle Behandlungen wurden befundorientiert ausgeführt und erfolgten ganzheitlich entsprechend den Grundsätzen der osteopathischen Philosophie. Zielparameter: Hauptzielparameter war die Verbesserung des aktuellen Schmerzes, gemessen mittels Numerischer Ratingskala (NRS). Zur Erfassung der momentanen Behinderungen im täglichen Leben wurde der Roland & Morris disability questionnaire (RMDQ) verwendet. Ergebnis: Im direkten Vergleich zwischen Interventions- und Kontrollgruppe ergab sich beim Parameter aktueller Schmerz eine ca. 2,5-fache Verbesserung und eine statistische Signifikanz zugunsten der Interventionsgruppe (p<0.001, 95% CI=3.5 bis 1.5). Im zeitlichen Verlauf (Behandlungsbeginn/6 Wochen nach Behandlungsende) verbesserte sich in der Interventions-gruppe der aktuelle Schmerz auf der NRS im Mittel von 4.3 auf 1.8 (Verbesserung 66%, p<0.001, 95% CI=3.5 bis 5.1) In der Kontrollgruppe dagegen verbesserten sich die Mittelwerte der NRS nur von 6.0 auf 4.2 (Verbesserung 30%, p<0.001, 95% CI=1.0 bis 2.6). Die Ergebnisse des RMDQ im Bezug auf die täglichen Behinderungen zeigten ähnliche positive Werte (Verbesserung in der Interventionsgruppe 73% gegenüber 30% in der Kontrollgruppe). Schlussfolgerung: Die klaren Ergebnisse bestätigen bisherige osteopathische Studien zum subakuten Rückenschmerz und zeigen, dass die Osteopathie eine geeignete Therapieform für dieses Krankheitsbild darstellen kann. Sowohl im Bereich der Schmerzen als auch im Bereich der Behinderungen konnte eine klinisch relevante Verbesserung erzielt werden. Zwar zeigten sich in der Kontrollgruppe mit physiotherapeutischer Behandlung allein auch Verbesserungen der Symptome, die aber bei weitem nicht die Werte der Interventionsgruppe erreichten. Weitere Studien in diesem Bereich unter Berücksichtigung der Nachhaltigkeit sollten dieses Ergebnis noch erhärten.


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