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Effectiveness of physical and rehabilitation techniques in reducing pain in chronic trapezius myalgia: A systematic review and meta-analysis

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2015/09, 18(3):Pages: 189–206. doi: Subito , type of study: srma

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1746068915000176)

Keywords:

chronic trapezius myalgia [1]
myofascial pain syndrome [22]
neck pain [178]
shoulder pain [30]
trapezius pain [1]
trigger point [45]
systematic review [426]
meta analysis [74]

Abstract:

Background: Neck pain is highly prevalent in the general population. Chronic trapezius myalgia (CTM) is a common cause of neck pain. Methods: Systematic review and meta-analysis to evaluate the clinical effectiveness of physical and rehabilitation techniques in reducing CTM pain in short, intermediate and long term periods. A comprehensive search strategy identified relevant research from 8 electronic databases covering January 1990 to November 2013. Principal keywords were trapezius myalgia, trapezius pain, neck and shoulder pain, myofascial pain syndrome, trigger points and treatment. Only randomised controlled trials examining the clinical effectiveness of physical modalities in the treatment of CTM in adults (>18 years) with pain for more than 3 months, were included in this review. Methodological quality was assessed by two reviewers with the criteria developed by the Cochrane Back Review Group and inter-reviewer reliability reported using Kappa values. Effect sizes and 95% CI were reported for pain in the three stages of the follow up. A cut off point of 15 points change in pain (scale 0–100) was considered for minimal clinically important change (MCIC). Evidence quality was assessed using the GRADE approach. Results: Seventeen articles met the inclusion criteria (n = 944 patients); 7 exercise therapy, 5 acupuncture/dry needling, 3 laser therapy, 1 TENS and 1 from manual therapy. Methodology quality revealed that 11 studies had high risk of bias and 6 low risk of bias. Meta-analysis revealed the following effect sizes: a significant MCIC for acupuncture/dry needling (MD: −24.88, 95% CI: −40.20 to −9.56), no MCIC effect for exercise (MD: −8.84 95% CI: −20.20–2.51), for laser (MD: −12.89, 95% CI: −16.38 to −9.39), for TENS (MD: −2.60, 95% CI: −25.76–20.56) and manual therapy (MD: 2.00, 95% CI −13.07–17.07). There was no effect from one laser trial at the intermediate time point (MD: −5.70, 95% CI: −24.10–12.70), and at the long term time point stress management had superior outcomes to exercise therapy (MD: 16.00, 95% CI 2.26–29.73). Conclusion: The quality of evidence ranged from very poor to poor in short term with acupuncture/dry needling having the largest effect size. This review found no evidence of effective treatment to reduce pain in the intermediate and long term periods.

Abstract German language:
(translated by Ostlib): Hintergrund: Nackenschmerzen sind in der Allgemeinbevölkerung weit verbreitet. Die chronische Trapezmuskelmyalgie (CTM) ist eine häufige Ursache für Nackenschmerzen. Methoden: Systematische Übersichtsarbeit und Metaanalyse zur Bewertung der klinischen Wirksamkeit physikalischer und rehabilitativer Maßnahmen bei der Linderung von CTM-Schmerzen kurz-, mittel- und langfristig. Eine umfassende Suchstrategie identifizierte relevante Forschungsarbeiten aus acht elektronischen Datenbanken für den Zeitraum von Januar 1990 bis November 2013. Die wichtigsten Suchbegriffe waren Trapezmuskelmyalgie, Trapezmuskelschmerzen, Nacken- und Schulterschmerzen, myofasziales Schmerzsyndrom, Triggerpunkte und Behandlung. In diese Übersichtsarbeit wurden ausschließlich randomisierte kontrollierte Studien einbezogen, die die klinische Wirksamkeit physikalischer Behandlungsmethoden bei der Behandlung von CTM bei Erwachsenen (> 18 Jahre) mit seit mehr als 3 Monaten bestehenden Schmerzen untersuchten. Die methodische Qualität wurde von zwei Gutachtern anhand der von der Cochrane Back Review Group entwickelten Kriterien bewertet, und die Inter-Gutachter-Reliabilität wurde anhand von Kappa-Werten angegeben. Für die Schmerzen in den drei Phasen der Nachbeobachtung wurden Effektstärken und 95 %-Konfidenzintervalle angegeben. Als Schwellenwert für eine minimal klinisch bedeutsame Veränderung (MCIC) wurde eine Veränderung der Schmerzwerte um 15 Punkte (Skala 0–100) herangezogen. Die Evidenzqualität wurde anhand des GRADE-Ansatzes bewertet. Ergebnisse: Siebzehn Artikel erfüllten die Einschlusskriterien (n = 944 Patienten); 7 zur Bewegungstherapie, 5 zur Akupunktur/Dry Needling, 3 zur Lasertherapie, 1 zur TENS und 1 zur manuellen Therapie. Die methodische Qualität ergab, dass 11 Studien ein hohes und 6 ein geringes Risiko für Bias aufwiesen. Die Metaanalyse ergab folgende Effektstärken: eine signifikante MCIC für Akupunktur/Dry Needling (MD: −24,88, 95 % KI: −40,20 bis −9,56), keine MCIC für Bewegungstherapie (MD: −8,84, 95 % KI: −20,20 bis 2,51) und für Laser (MD: −12,89, 95 % KI: −16,38 bis −9,39), für TENS (MD: −2,60, 95 % KI: −25,76–20,56) und manuelle Therapie (MD: 2,00, 95 % KI −13,07–17,07). Eine Laser-Studie zeigte zum Zwischenzeitpunkt keine Wirkung (MD: −5,70, 95 % KI: −24,10–12,70), und zum Langzeitzeitpunkt erzielte Stressbewältigung bessere Ergebnisse als Bewegungstherapie (MD: 16,00, 95 % KI 2,26–29,73). Schlussfolgerung: Die Qualität der Evidenz reichte kurzfristig von sehr schlecht bis schlecht, wobei Akupunktur/Dry Needling die größte Effektstärke aufwies. Diese Übersichtsarbeit fand keine Hinweise auf eine wirksame Behandlung zur Schmerzlinderung im mittelfristigen und langfristigen Zeitraum.


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