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Effektivität einer osteopathischen Behandlung der Nieren bei Leistenschmerz von Sportlern – eine einfach verblindete randomisierte Studie
(Effectiveness of an osteopathic kidney treatment for groin pain in athletes – a single blinded randomized trial)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2021/04, Pages: 146, type of study: randomized controlled trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3821)

Keywords:

athletes [16]
groin pain [5]
kidneys [5]
OMT [2951]
osteopathic manipulative treatment [2973]
visceral manipulation [23]
WSO [433]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

In recent years, several studies have addressed the topic of “groin pain in athletes“, in particular focusing on “soccer“. To date, alternative therapeutic interventions such as visceral osteopathy have not been used in the previously published studies. Goal: The goal of this single-blinded randomized study was to investigate whether an additional weekly osteopathic kidney treatment over five weeks (Group A) was more effective than a passive standard treatment (stretching) (Group B) in terms of pain and performance capacity in runners with groin pain and whether an improvement could be demonstrated. Study design: Single-blinded randomized study. Methods: The HAGOS questionnaire and the Squeeze test were used as measuring instruments to assess the defined parameters of pain, muscle strength and performance capacity once prior to starting treatment and again after completion. The statistical evaluation was performed by analysis of covariance (ANCOVA). Results: In all defined target parameters of HAGOS-subscale pain, Squeeze test in three positions and HAGOS-subscale function, sports and recreational activities, the effect of the osteopathic kidney treatment on groin pain in athletes was significantly greater (p<0.001 to 0.031) compared to the control group. The research questions could therefore be answered positively. Discussion: Due to the reliability and validity of the methods and the agreement with the specialist literature we conclude that the osteopathic kidney treatment for groin pain in athletes has a more beneficial effect compared to treatment with standard therapy. In order to assess the clinical relevance of these results, the recommendations of Salaffi et al. (2004) regarding thresholds for clinically relevant pain reduction (MCID) were adduced.

Abstract original language:
In den letzten Jahren haben sich mehrere Studien mit dem Thema „Leistenschmerzen bei Sportlern“ befasst und dabei vor allem „Fußball“ in den Fokus gestellt. Bisher wurden alternative therapeutische Ansätze wie z. B. der der viszeralen Osteopathie in den bisher erschienenen Studien nicht angewandt. Ziel: Ziel der Studie war es, zu untersuchen, ob bei Läufern mit Leistenschmerz eine zusätzliche wöchentliche osteopathische Behandlung der Nieren über fünf Wochen (Gruppe A) im Gegensatz zu einer passiven Standardtherapie (Dehnen) (Gruppe B) in Bezug auf Schmerz und Leistungsfähigkeit effektiver war und ob eine Verbesserung festgestellt werden konnte. Studiendesign: Einfachblinde, randomisierte Studie. Methoden: Als Messinstrumente wurden der HAGOS-Fragebogen und der Squeeze-Test herangezogen, mit denen einmal vor Therapiebeginn und nach -ende die definierten Parameter Schmerz, Muskelkraft sowie Leistungsfähigkeit erhoben wurden. Die statistische Auswertung erfolgte mittels Kovarianzanalysen (ANCOVA). Ergebnisse: In allen Zielparametern der HAGOS-Subskala Schmerz, Squeeze-Test in drei Positionen und der HAGOS-Subskala Leistungsfähigkeit, Sport und Freizeit war der Effekt der osteopathischen Behandlung der Nieren bei Leistenschmerzen von Sportlern signifikant größer (p < 0,001 bis 0,031) im Vergleich zum Effekt der Kontrollgruppe. Die Forschungsfragen konnten positiv beantwortet werden. Diskussion: Aufgrund der Reliabilität und Validität der Messmethoden und der Übereinstimmung mit der Fachliteratur kann davon ausgegangen werden, dass eine osteopathische Behandlung der Nieren bei Leistenschmerzen von Sportlern einen positiveren Effekt im Vergleich zu einer Behandlung mit einer Standard-Therapie hat. Für die Beurteilung der klinischen Relevanz der Ergebnisse wurden die Empfehlungen von Salaffi et al. (2004) bezüglich der Grenzwerte für klinisch bedeutsame Veränderungen in der Schmerzreduktion (MCID) herangezogen.


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