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Lagerungsplagiozephalie: Die Rolle der Hirnstammsensibilisierung in der Pathophysiologie der Lagerungsplagiozephalie –Teil 1
(Positional plagiocephaly: the role of brainstem sensitization in the pathophysiology of positional plagiocephaly -Part 1)

Journal: Osteopathische Medizin Date: 2022/06, 23(2):Pages: 8-12. doi: Subito , type of study: article

Full text    (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1615907122000454)

Keywords:

nonsynostotic plagiocephalus [2]
brachycephalus [2]
back-laying position [2]
cranial deformation [5]
early childhood development [3]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
article [2076]

Abstract:

Deformational Plagiocephaly (DP) is a common clinical presentation. There is no consensus as to the aetiology of DP, and there is no risk factor that is uniformly considered as dominant. The consensus about the pathogenetic factors that are important in the onset of DP is more robust. Most cases are presented with no skull deformity at birth and most problems seem to appear at the age of two months. This implies that postnatal factors have an influence on the onset of DP. Prolonged back-laying position in combination with a restriction in motion of the upper neck area are generally considered as important factors in the onset of DP. The restriction in motion can be caused by muscular and neurological reasons. The purpose of this article is to present an aetiology model as to the neurological aspects that may be causing plagiocephaly and how osteopathy may potentially influence the amelioration of plagiocephaly. Sensitization of the upper neck and brainstem may be caused by intrauterine positioning, traumatic birth processes or prolonged pressure on specific areas of the skull. This sensitization will increase sensitivity of touch-, pressure- and pain-fibers, muscle tone, impair muscle function and enhance postural and birth survival reflexes. The postural reflexes, in combination with impaired muscle function and the prolonged supine positioning of the infant, play a crucial role in the progress of some types of deformational plagiocephaly. These neurological considerations should be analyzed and treated by osteopaths and allied professions when faced with DP – an aspect which ist focused on in part 2 of the article in the next issue.

Abstract original language:
Die lagerungsbedingte Plagiozephalie (LP) ist ein häufiges klinisches Erscheinungsbild. Es besteht kein Konsens über die Ätiologie, und es gibt keinen anerkannten dominanten Risikofaktor. Über die pathogenetischen Faktoren hingegen besteht weitgehend Konsens. In der Regel liegt bei der Geburt keine Schädeldeformität vor, die meisten Probleme scheinen im Alter von 2 Monaten aufzutreten. Dies deutet darauf hin, dass postnatale Faktoren das Auftreten einer LP beeinflussen. Eine lange Rückenlage in Kombination mit einer Bewegungseinschränkung im oberen Halsbereich gilt als wichtiger Faktor. Die Bewegungseinschränkung kann muskuläre und neurologische Ursachen haben. Ziel des vorliegenden Artikels ist es, ein Ätiologiemodell zu den neurologischen Aspekten vorzustellen, die eine Plagiozephalie verursachen können. Zudem soll im 2. Teil des Artikels im folgenden Heft gezeigt werden, wie eine osteopathische Behandlung die Plagiozephalie beeinflussen kann. Die intrauterine Lage, ein traumatischer Geburtsprozess oder anhaltender Druck auf bestimmte Bereiche des Schädels können eine Sensibilisierung des oberen Halses und des Hirnstamms verursachen. Diese Sensibilisierung erhöht die Empfindlichkeit der Berührung, Druck und Schmerz vermittelnden Nervenfasern sowie den Muskeltonus. Sie beeinträchtigt die Muskelfunktion und verstärkt die Haltungs- und frühkindlichen Überlebensreflexe. Die Haltungsreflexe spielen in Kombination mit der beeinträchtigten Muskelfunktion und der ausgedehnten Rückenlage des Säuglings eine entscheidende Rolle bei der Entwicklung der lagerungsbedingten Plagiozephalie (LP). Diese neurologischen Überlegungen sollten Osteopath*innen in die Analyse und Behandlung einer Plagiozephalie einbeziehen.


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