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Osteopathische Behandlung von Frauen mit Rückenschmerzen während der Schwangerschaft. Eine randomisierte kontrollierte Studie.
(Osteopathic treatment of women with low back pain during pregnancy. A randomized controlled trial)

Journal: Unpublished D.O. thesis Akademie für Osteopathie, Date: 2006/10, , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.osteopathie-akademie.de/studien-thesen)

Keywords:

low back pain [413]
pregnancy [142]
post partum [18]
women [333]
female [379]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Objective: The main objective of this study was to assess the effectiveness weather osteopathic treatment influences the pain-symptomatology of women with pregnancy related pain in the pelvic and/or lumbar area. Design. Randomized controlled trial based on the classical “waiting list design”. Setting. The study was accomplished by two osteopaths, qualified at the “Still Academy GmbH”, in their practice in Überlingen and Mülheim. Patients: In the trial participated sixty pregnant women with a pain-symptomatology in the pelvic and/or lumbar area (on average 30 years old, on average in the 25th week of pregnancy). The pain symptomatology had to occur in the time of pregnancy and had to be present for at least one week (VAS ≥ 3). 30 women were allocated to an intervention group and 30 to a control group by randomisation. During the trial three patients of the control group dropped out. Intervention: The intervention group received four osteopathic treatments in weekly intervals. The patients of the control group did not receive any treatment during that time. They received osteopathic treatment after 5 weeks, which was not relevant for the trial. The osteopathic dysfunctions in the cranial, visceral and parietal system, found on the day of treatment, were diagnosed and treated individually. Objective parameters: The primary parameter was the greatest pain intensity within the last 3 days, measured with a visual analogue scale (VAS). The secondary parameter was the interference of every day activities through back pain, measured by the Quebec Back Pain Disability Scale. Results: In the intervention group the pain intensity, measured by VAS, was on the average reduced from with pain in the pelvic and/or lumbar area 6,5 to 2,1, which corresponds to an improvement of 68% (p<0.0005, 95%CI=3.5/5.2). In the control group no improvement occurred during that time (p=0.404, 95% CI – 1.0/0.4). From this a statistic significance is calculated (p<0.0005). The Quebec Back Pain Disability Scale was improved by 11 points in the intervention group and thus by 28% (p=0.001, 95%CI=4.9/17.3), whereas the control group worsened here by 20% (p<0.0005, 95%CI=-12.9/-4.6). Conclusion: Four osteopathic treatments, over a period of five weeks, could cause a clinically relevant influence on the pain-symptomatology and on the interference of daily life of pregnant women with pain in the pelvic and/or lumbar area. This result encourages to implement further studies on this problem. For further studies it seems to be useful to document the sustainability of the effect about the remaining process of the pregnancy.

Abstract original language:
Studienziel: Untersuchung der Frage, ob die osteopathische Behandlung die Schmerzsymptomatik schwangerer Frauen mit Schmerzen im Becken- und/oder Lumbalbereich beeinflusst. Studiendesign: Randomisierte kontrollierte klinische Studie im klassischem „Waiting list design“. Setting: Die Studie wurde von zwei an der Still Academy ausgebildeten Osteopathen in ihren Praxen in Überlingen und Mülheim durchgeführt. Die Patientinnen wurden über mehrere Hebammen und Frauenärzte rekrutiert. Patienten: An der Studie nahmen 60 schwangere Frauen mit einer Schmerzsymptomatik im Becken- und/oder Lumbalbereich teil (Alter im Mittel 30 Jahre, im Mittel 25. Schwangerschaftswoche). Das Auftreten der Schmerzsymptomatik musste in der Zeit der Schwangerschaft liegen und seit mindestens einer Woche anwesend sein (VAS>3). Mittels Randomisierung wurden 30 Frauen der Interventions- und 30 der Kontrollgruppe zugewiesen. Drei Patientinnen der Kontrollgruppe schieden im Verlauf der Studie aus. Intervention: In der Interventionsgruppe fanden 4 osteopathische Behandlungen in wöchentlichem Abstand statt. Die Patientinnen der Kontrollgruppe blieben unbehandelt, wurden aber nach der 5-wöchigen behandlungsfreien Phase ebenfalls osteopathisch behandelt, wobei die Behandlungen keine Relevanz für die Studie hatten. Es wurden individuell die am Behandlungstag gefundenen osteopathischen Dysfunktionen im kranialen, viszeralen und parietalen System diagnostiziert und behandelt. Zielparameter: Primärer Zielparameter war die größte Schmerzintensität innerhalb der letzten 3 Tage, gemessen mit einer visuellen Analogskala (VAS). Als sekundärer Zielparameter wurde die Beeinträchtigung der Aktivitäten des alltäglichen Lebens durch Rückenschmerzen mittels der Quebec Back Pain Disability Scale erfasst. Ergebnisse: In der Interventionsgruppe verringerte sich die Schmerzintensität gemessen mit der VAS von im Mittel 6,5 auf 2,1, was einer Verbesserung von 68% entspricht (p<0.0005, 95%CI= 3.5/5.2). In der Kontrollgruppe kam es im gleichen Zeitraum zu keiner Veränderung (p=0.404, 95% CI -1.0/0.4). Daraus errechnet sich eine statistische Überlegenheit der osteopathischen Therapie (p<0.0005). Die Quebec Back Pain Disability Scale verbesserte sich in der Osteopathiegruppe um 11 Punkte und damit um 28% (p=0.001, 95% CI= 4.9/17.3), wohingegen sich hier die Kontrollgruppe um 20% verschlechterte (p<0.0005, 95% CI=-12.9/- 4.6). 7 Schlussfolgerung: Vier osteopathische Behandlungen, verteilt über einen fünfwöchigen Zeitraum, konnten einen klinisch relevanten Einfluss auf die Schmerzsymptomatik und die Beeinträchtigung der Aktivitäten des täglichen Lebens schwangerer Frauen mit Schmerzen im Becken- und/oder Lumbalbereich bewirkten. Dieses Ergebnis ermutigt, weitere Arbeiten zu dieser Problematik durchzuführen. Für weitere Studien scheint es sinnvoll, die Nachhaltigkeit des Effekts über den restlichen Verlauf der Schwangerschaft zu dokumentieren.


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