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Überaktive Blase bei Frauen - der Zusatznutzen von Osteopathie zur Standardtherapie Blasentraining
(Overactive Bladder in Women - Benefit of osteopathy in addition to standard bladder-training)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2020/03, Pages: 164, type of study: randomized controlled trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3839)

Keywords:

bladder-training [1]
women [333]
female [379]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
cause-specific treatment [1]
overactive bladder [3]
WSO [433]
randomized controlled trial [710]

Abstract:

Aim: to identify additional benefits of osteopathy (O) in standard bladder-training (BT) for women with overactive bladder. Study design: pragmatic clinical randomized controlled trial Methods: intervention group (IG, n=17) and control group (KG, n=16) received five BT sessions. IG received four to nine additional sessions O. Target parameters: questionnaires about symptoms (ICIQ-OAB) and symptom-related quality of life (ICIQ-OABqol). Measurements: M1 before, M2 after four-month treatment phase, M3 (follow-up) after another two months. Results: In both groups significant improvement of symptoms (IG p=0.003, KG p=0.001) and quality of life (IG, KG p=0.001) could be achieved from M1 to M2. The treatment success persisted until follow-up. No significant difference of symptoms (ICIQ-OAB: M1 p=0.123; M2 p=0.201; M3 p=0.118) and symptom-related quality of life (ICIQ-OABqol: M1 p=0.652; M2 p=0.290; M3 p=0.278) could be observed between IG and KG in any of the three measurements. Significance level 5%. Discussion: a general additional benefit of osteopathy could not be demonstrated. Only after post-hoc division of the patients in three cause groups according to osteopathic findings, tendencies for each adequate, cause-specific treatment can be observed: local dysfunctions (n=5): osteopathy; psychogenic background (n=18): osteopathy, plus psychodynamic, trauma-therapeutic elements; misconceptions/wrong behavioral patterns (n=6): bladder-training. Conclusion: follow-up studies with larger samples and randomization in three cause groups are necessary to confirm an additional benefit of osteopathy. An overactive bladder requires cause-specific treatment.

Abstract original language:
Ziel: Es sollen Hinweise auf den Zusatznutzen von Osteopathie (O) zur Standardtherapie Blasentraining (BT) bei Frauen mit überaktiver Blase gegeben werden. Studiendesign: pragmatische klinische randomisierte kontrollierte Studie Methoden: Die Interventionsgruppe (IG, n=17) und die Kontrollgruppe (KG, n=16) erhalten fünf Einheiten BT. Die IG erhält zusätzlich vier bis neun Einheiten O. Zielparameter sind Fragebögen zu den Symptomen (ICIQ-OAB) und zur symptombezogenen Lebensqualität (ICIQ-OABqol). Messzeitpunkte: M1 vor, M2 nach der viermonatigen Behandlungsphase, M3 (Follow-up) nach weiteren zwei Monaten. Ergebnisse: In beiden Gruppen konnte von M1 auf M2 eine signifikante Verbesserung der Symptome (IG p=0,003, KG p=0,001) und der Lebensqualität (IG, KG p=0,001) erreicht werden, der Behandlungserfolg blieb bis zum Follow-up erhalten. Zwischen IG und KG gab es zu keinem der drei Messzeitpunkte einen signifikanten Unterschied bei den Symptomen (ICIQ-OAB: M1 p=0,123; M2 p=0,201; M3 p=0,118) und der symptombezogenen Lebensqualität (ICIQ-OABqol: M1 p=0,652; M2 p=0,290; M3 p=0,278). Signifikanzniveau 5%. Diskussion: Ein genereller Zusatznutzen von Osteopathie kann nicht dargestellt werden. Erst nach post-hoc Unterteilung der Patientinnen in drei Ursachengruppen laut osteopathischem Befund lassen sich Tendenzen für die jeweils adäquate, ursachenspezifische Behandlung darstellen: lokale Dysfunktionen (n=5): Osteopathie; psychogener Hintergrund (n=18): Osteopathie, erweitert durch psychodynamische, traumatherapeutische Elemente; falsche Glaubenssätze/Verhaltensmuster (n=6): Blasentraining. Konklusion: Es erfordert Folgestudien mit größerer Stichprobenanzahl und einer Randomisierung in die drei Ursachengruppen, um den osteopathischen Zusatznutzen bestätigen zu können. Die ÜAB erfordert eine ursachenspezifische Behandlung. Schlüsselwörter: Überaktive Blase, Blasentraining, Osteopathie, Osteopathie mit Psychodynamik/Traumatherapie, ursachenspezifische Behandlung


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