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Relationship between somatic dysfunction of the lumbosacral joint and changes in the gait pattern

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2015/06, 18(2):Pages: 79–87. doi: Subito , type of study: controlled clinical trial

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(14)00089-3/fulltext#%20)

Keywords:

osteopathic manipulative treatment [3846]
OMT [3825]
somatic dysfunction [159]
pelvic rotation [1]
gait analysis [5]
controlled clinical trial [314]

Abstract:

Background: Somatic dysfunction of L5-S1 is believed to cause or worsen a rotation pattern in the pelvis, often combined with low back pain. This affects symmetry of motion amplitudes in lower joints, and could influence the gait pattern. This study was conducted to determine whether a somatic dysfunction of L5 has an influence on the gait pattern. Objective: To investigate the correlation between the presence of a somatic dysfunction at L4-L5 and a rotation in the gait pattern. Methods: 30 participants with LBP and a somatic dysfunction of L5 were assessed by three examiners using established osteopathic tests. All participants had their static pelvic rotation measured using a digital measurement system, and their gait assessed using a plantar pressure device. Results: No significant differences were found in the static position of the pelvis and the rotation of the feet between the control and testing group. Significant differences were found in the correlation between pelvic rotation and foot rotation during normal speed walking. Rotation to the right of the pelvis showed a significant negative correlation (Spearman's r = −.527; p = .003), and rotation to the left of the pelvis showed a significant positive correlation (Spearman's r = .586; p = .001) with the ipsilateral foot. Conclusion: When assessed in a static position, somatic dysfunction of L5 had no influence on the position of the pelvis or the rotation of the feet. When assessed during locomotion, somatic dysfunction of L5 had a significant influence (p < .05) on the external rotation of the ipsilateral leg.

Abstract original language:
(translated by Ostlib): Hintergrund: Es wird angenommen, dass eine somatische Dysfunktion im Bereich L5-S1 ein Rotationsmuster im Becken verursacht oder verstärkt, das häufig mit Schmerzen im unteren Rückenbereich einhergeht. Dies beeinträchtigt die Symmetrie der Bewegungsamplituden in den unteren Gelenken und könnte das Gangbild beeinflussen. Diese Studie wurde durchgeführt, um festzustellen, ob eine somatische Dysfunktion von L5 einen Einfluss auf das Gangbild hat. Ziel: Untersuchung des Zusammenhangs zwischen dem Vorliegen einer somatischen Dysfunktion an L4-L5 und einer Rotation im Gangbild. Methoden: 30 Teilnehmer mit LBP und einer somatischen Dysfunktion von L5 wurden von drei Untersuchern anhand etablierter osteopathischer Tests beurteilt. Bei allen Teilnehmern wurde die statische Beckenrotation mithilfe eines digitalen Messsystems gemessen und ihr Gangbild mithilfe eines Fußdruckmessgeräts beurteilt. Ergebnisse: Es wurden keine signifikanten Unterschiede in der statischen Position des Beckens und der Rotation der Füße zwischen der Kontroll- und der Testgruppe festgestellt. Signifikante Unterschiede wurden in der Korrelation zwischen Beckenrotation und Fußrotation beim Gehen mit normaler Geschwindigkeit festgestellt. Eine Rotation des Beckens nach rechts zeigte eine signifikante negative Korrelation (Spearman-r = −0,527; p = 0,003), und eine Rotation des Beckens nach links zeigte eine signifikante positive Korrelation (Spearman-r = 0,586; p = 0,001) mit dem ipsilateralen Fuß. Schlussfolgerung: Bei der Beurteilung in statischer Position hatte die somatische Dysfunktion von L5 keinen Einfluss auf die Position des Beckens oder die Rotation der Füße. Bei der Beurteilung während der Fortbewegung hatte die somatische Dysfunktion von L5 einen signifikanten Einfluss (p < 0,05) auf die Außenrotation des ipsilateralen Beins.


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