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Falxverkalkungen- und verknöcherungen in der CT - Datenerhebung zur Häufigkeit, Größe und Position
(Falx cerebri Calcifications and Ossifications in CT Scans – A Data Collection on Frequency, Position and Size)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2017/04, Pages: 115, type of study: explorative study

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3143)

Keywords:

calcification [3]
computed tomography [7]
falx cerebri [1]
ossification [7]
osteoma [2]
brain [76]
dura mater [11]
WSO [433]
explorative study [19]

Abstract:

Aim: The aim of this study is the acquisition of data regarding the frequency, position, size, sex- and age distribution of falx cerebri calcifications (FCC, including ossifications) by means of CT scans. Design: An explorative-retrospective data collection using skull CT scans of all CT devices (in use for patient examinations) at the University Hospital Graz. Method: From August 20 to August 31, 2015 365 cases of undisturbed and non-contrast brain images were determined. FCC with a density threshold value of > = 100 HU were recorded, analysed according to certain target parameters and evaluated by means of descriptive statistics. Additionally, lateral views of three-dimensional image reconstructions of certain FCC were produced and measured. Also, superior sagittal sinus calcifications were examined. Results: The occurrence of FCC accounted for 34% in general and was slightly more frequent in older men. Among all FCC 95% were located in anterior and medial falx area. The spearman's rank correlation between age and occurrence of FCC was r = .96, p < .001. Considering a sagittal dimension (max. length x max. height x sin (90°-Gantry Tilt) computed in axial layers) of > = 2cm² , FCC incidences still amounted to 9, 8%. Discussion: The FCC frequency of 10% with a size of > = 2 cm² (sagittal dimension computed in axial layers) corresponded to values of previous x-ray studies. However, the dimension or height was never mentioned. FCC of the above-mentioned size seem relevant to an osteopath's work, since they might influence the craniosacral palpation and treatment of the falx cerebri. Therefore, there is further need for investigation concerning the possible effects of FCC on craniosacral palpation of the falx cerebri, precise measurements of size, as well as a histological comparison alongside of CT-imaging.

Abstract original language:
Zielsetzung: Ziel der Studie ist die Ermittlung der Häufigkeit, Größe, Position, Geschlechter- und Altersverteilung von Falxverkalkungen/Falxverknöcherungen (FV) mittels CT. Methode: Eine explorative, retrospektive Datenerhebung anhand von Schädelaufnahmen aller CT-Geräte im Universitätsklinikum Graz. Für den Zeitraum vom 20. bis 31. 08. 2015 wurden 365 Fälle mit störungsfreien und kontrastmittelfreien Gehirnaufnahmen ermittelt. FV wurden ab einem Dichteschwellwert von > = 100 HE erfasst, anhand der Zielparameter analysiert und mittels deskriptiver Statistik ausgewertet. Auch Lateralansichten dreidimensionaler Bildrekonstruktionen großer FV wurden erstellt und vermessen. Des Weiteren wurden Sinusverkalkungen untersucht. Ergebnisse: Die FV-Inzidenz betrug 34 % und war etwas höher bei Männern. Die Position der größten FV lag zu 95 % anterior und medial. 51 % der Personen mit FV wiesen mehrere FV (mit ähnlicher Verteilung) auf. Die Rangkorrelation nach Spearman zwischen Alter und FV betrug r = .96, p < .001. Einen Schädelkontakt der FV gab es nur in 3 Fällen. Bei einer Mindest-FV-Größe von > = 2 cm2 Vermessungsfläche betrug die FV-Inzidenz 9,8 %. Diskussion: Die FV-Häufigkeit von ca. 10 % ab > = 2 cm2 Vermessungsfläche lag im Bereich der Angaben vorausgegangener Röntgenstudien, jedoch wurde nie die Größe angegeben. Eine Relevanz für Osteopathen scheint gegeben, denn derartige FV könnten möglicherweise einen Einfluss auf die kraniosakrale Palpation und Behandlung der Falx haben. Darüber gibt es jedoch noch keine Untersuchungen. Es besteht weiterer Forschungsbedarf mit genauen Größenmessungen, über den Einfluss von FV auf die kraniosakrale Palpation der Falx und histologische Vergleiche zur CT-Bildgebung.


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