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Einfluss postoperativer Adhäsionen nach Sektio auf chronischen Low Back Pain - eine Pilotstudie
(Influence of postoperative adhesion after caesarean section on chronic lower back pain - a pilot study)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2018/02, Pages: 118, type of study: randomized controlled trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/3137)

Keywords:

caesarean section [8]
chronic lower back pain [2]
osteopathic manipulative treatment [2973]
OMT [2951]
peritoneal adhesions [4]
visceral adhesions [3]
randomized controlled trial [710]
WSO [433]

Abstract:

Study design: single blind, block randomised, clinical pilot study Background: Despite the prevalence of abdominal adhesions after a caesarean section, there exist few postoperative treatment approaches which specifically target adhesions or establish their connection with chronic lower back pain (cLBP). Goal: To investigate if the osteopathic approach of treating adhesions after a caesarean section reduces existing cLBP symptoms and alleviates associated pain. Methods: The subjects received two 30-minute treatments with a one week pause between treatments. The intervention group A (n=18), those who received osteopathic treatment, were compared to a control group B (n=16), who received scar treatment using traditional physiotherapy. The evaluation of subjective (pain intensity with a numeric rating scale, or NRS) and objective (symptom evaluation using the Oswestry Low Back Pain Questionnaire) parameters was accomplished using questionnaires before and after the treatments. Results: Pain intensity reduced clinically relevant in group A by MA21=-2.6; SDA21=1.33 on the NRS. The average Oswestry Disability Index (ODI) in group A decreased from M1=18.3%; SD1=7.8 to M2=6.2%; SD2=6,2. In group B, the decrease from M1=19.1%; SD1=11.1 to M2=14.0%; SD2=10.1 was significantly smaller (p=0,0050). Conclusion: Postoperative adhesions could cause cLBP. Treatment of adhesions using osteopathy results in a significant reduction of pain symptoms for cLBP. Due to the sample size calculation, further studies addressing adhesions and chronic lower back pain would be recommended.

Abstract original language:
Studiendesign: einfach blindierte, blockrandomisierte, klinische Pilotstudie. Hintergrund: Trotz der Häufigkeit abdomineller Adhäsionen nach einer Sektio finden sich kaum postoperative Behandlungsansätze, die auf Adhäsionen eingehen oder diese mit chronischen Rückenschmerzen ursächlich in Verbindung setzen. Studienziel: Es soll untersucht werden, ob bestehende chronische Low Back Pain Symptomatik (cLBP) und Schmerz durch den osteopathischen Ansatz, Adhäsionen nach Sektio zu behandeln, verringert werden können. Methoden: Die Probandinnen erhielten zwei Behandlungen á 30min im Abstand von einer Woche. Die Ergebnisse der Interventionsgruppe (A, n=18) mit der osteopathischen Behandlung der Adhäsionen wurde mit denen der Kontrollgruppe (B, n=16) der klassischen, physiotherapeutischen Narbenbehandlung verglichen. Die Evaluierung der subjektiven (Schmerzintensität des cLBP) und objektiven Parameter (Symptomerhebung mit Oswestry Disability Questionnaire) erfolgte mittels Fragebögen vor und nach den Behandlungen. Ergebnisse: Die mittlere Abnahme der Schmerzintensität der Gruppe A ist mit MA21=-2,6; SDA21=1,3 auf der NRS klinisch relevant. Der mittlere Oswestry Disability Index (ODI) sank in Gruppe A von M1=18,3%; SD1=7,8 auf M2=6,2%; SD2=6,2. In Gruppe B war die Veränderung von M1=19,1%; SD1=11,1 auf M2=14,0%; SD2=10,1 signifikant geringer (p=0,0050). Schlussfolgerung: Postoperative Adhäsionen könnten cLBP verursachen. Eine Behandlung der Adhäsionen mittels Osteopathie führt zu einer signifikanten Verbesserung der Schmerzsymptomatik bei cLBP. Weiterführende Studien aufgrund der berechneten Fallzahlen in Bezug auf Adhäsionen und chronischen Schmerzzuständen wären empfehlenswert.


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