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Der Effekt von osteopathischen Techniken an den Querdiaphragmen zusätzlich zu einem konventionellen Gleichgewichts- und Sturzpräventionstraining auf die posturale Stabilität und Balance-Sicherheit bei geriatrischen Patient_innen
(Effects of Osteopathic Treatment of the Transverse Diaphragms Combined with Conventional Balance and Fall-Prevention Training on Postural Stability and Balance Confidence in Geriatric Patients)

Journal: Unpublished MSc thesis Wiener Schule für Osteopathie, Date: 2025/11, Pages: 89, type of study: randomized controlled trial

Free full text   (https://www.osteopathicresearch.com/s/orw/item/4482)

Keywords:

balance [79]
fall prevention [1]
geriatrics [132]
OMT [3835]
osteopathic manipulative treatment [3856]
posture [100]
randomized controlled trial [914]
stability [23]
transverse diaphragm [1]
WSO [508]

Abstract:

Background: Falls and balance disorders in older adults are a major health risk. With demographic changes, fall prevention is gaining importance. Postural control, as a key factor, is based on complex sensorimotor and neuromuscular processes that can potentially be influenced by osteopathic techniques. This study investigates the effect of three osteopathic treatments targeting the horizontal diaphragms in combination with a fall prevention training program on the postural control of older adults. Research design and method: Thirty participants (mean age: 78.25 years, SD: 5.85) took part in the study. One group received a fall prevention training program (12 sessions of 50 minutes each), while the other group additionally received three osteopathic treatments focused on the horizontal diaphragms (3 sessions of 45 minutes each). Four balance parameters were assessed at the beginning and end of the study. Pre-/post intervention values were statistically analyzed within groups using t-tests/Wilcoxon tests and between groups using t-Test/Mann-Whitney U tests. Results: Both groups showed significant improvements in balance tests, but no significant differences between groups (p > 0.05). The diaphragm treatment group showed more homogeneous improvements and a significant clinical reduction in fall risk (AST) among high-risk participants, suggesting potential practical benefits. Fear of falling decreased more in the intervention group, though without statistical significance (p > 0.05). Conclusion Despite methodological limitations (small sample size, lack of instrumental measurements, potential bias due to the study leader’s dual role), the study provides indications of possible clinical relevance of osteopathic interventions and highlights the need for further research.

Abstract original language:
Wissenschaftlicher Hintergrund: Stürze und Gleichgewichtsstörungen im Alter sind ein zentrales Gesundheitsrisiko. Angesichts des demografischen Wandels gewinnt die Sturzprävention an Bedeutung. Die posturale Kontrolle als Schlüsselfaktor basiert auf komplexen senso-neuro-muskulären Prozessen, welche durch osteopathische Techniken beeinflusst werden können. Diese Studie untersucht den Effekt von drei osteopathischen Querdiaphragmenbehandlungen in Kombination mit einem Sturzpräventionstraining auf die posturale Kontrolle älterer Menschen. Methodik: 30 Personen (Ø: 78,25 J., SD: 5,85) nahmen an der Studie teil. Eine Gruppe absolvierte ein Trainingsprogramm zur Sturzprophylaxe (12 Einheiten á 50 Minuten), die andere Gruppe erhielt zusätzliche osteopathische Querdiaphragmenbehandlungen (3 Einheiten á 45 Minuten). Erhoben wurden 4 Gleichgewichtsparameter zu Studienbeginn und -ende. Diese Prä-/Post-Interventionswerte wurden mittels t-Test/Wilcoxon-Test innerhalb der Gruppe und mittels t-Test/Mann-Whitney-U-Test im Gruppenvergleich ausgewertet. Ergebnisse: Beide Gruppen verbesserten sich signifikant in den Gleichgewichtstests, jedoch ohne signifikante Unterschiede im Gruppenvergleich (p > 0,05). Die Querdiaphragmenbehandlung führte zu homogeneren Testverbesserungen und zu einer signifikanten klinischen Sturzrisikoreduktion (im AST) bei RisikopatientInnen. Dies deutet auf einen praktischen Nutzen der Intervention hin. Die Sturzangst nahm in der Interventionsgruppe stärker ab, jedoch ohne statistische Signifikanz (p > 0,05). Conclusio: Trotz methodischer Limitationen (kleine Stichprobe, fehlende instrumentelle Messung, Bias-Risiko) liefert die Studie Hinweise auf eine potenzielle klinische Relevanz osteopathischer Interventionen und legt einen weiteren Forschungsbedarf nahe.


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