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Therapeutic and stabilization exercises after manual therapy in patients with non-specific chronic neck pain: A randomised clinical trial

Journal: International Journal of Osteopathic Medicine Date: 2023/03, 47(online 2022/10/13):Pages: 100639. doi: Subito , type of study: randomized controlled trial

Full text    (https://www.journalofosteopathicmedicine.com/article/S1746-0689(22)00086-4/fulltext#%20)

Keywords:

cervical spine [302]
chronic pain [304]
neck pain [175]
OMT [3779]
osteopathic manipulative treatment [3799]
randomized controlled trial [899]
stabilization [6]

Abstract:

Objective: This study aimed to determine and compare the effects of therapeutic and stabilization exercises prescribed to patients after manual therapy sessions on pain, neck range of motion and disability. Methods: Thirty patients with non-specific chronic neck pain were recruited. After the initial examination, one session of manual therapy was conducted. The examinations were repeated to assess the effect of manual therapy on pain intensity and neck range of motion. After manual therapy, patients were randomly allocated into two groups: stabilization exercise group (SEG) and therapeutic exercise group (2 days/week/6 week). Pain intensity was assessed using the visual analog scale. Joint movements assessed using goniometer and the lateral scapular shift test for scapular dyskinesia. In addition, disability status was assessed using a neck disability index. Results: In all patients, manual therapy decreased pain intensity and increased joint movements (p < 0.05). After 6 weeks of exercise therapy, pain intensity, neck flexion, extension, lateral flexion movement and disability improved in SEG (p < 0.05). Conclusion: This study demonstrated that stabilization exercises combined with manual therapy had more positive effects among patients with non-specific chronic neck pain. Implications for practice: • The treatment for non-specific chronic neck pain should be supported with exercises after manual therapy sessions for reducing neck pain. • Instead of therapeutic isometric exercises, which are often clinically prescribed as home exercises, stabilization exercises may be preferred as they are performed by maintaining the neutral position of the neck and include stretching. German language (translated by Ostlib) Ziel: Diese Studie hatte zum Ziel, die Auswirkungen von therapeutischen und stabilisierenden Übungen, die Patienten nach manuellen Therapiesitzungen verschrieben wurden, auf Schmerzen, Bewegungsumfang des Nackens und Behinderung zu bestimmen und zu vergleichen. Methoden: Es wurden 30 Patienten mit unspezifischen chronischen Nackenschmerzen rekrutiert. Nach der Erstuntersuchung wurde eine Sitzung manueller Therapie durchgeführt. Die Untersuchungen wurden wiederholt, um die Wirkung der manuellen Therapie auf die Schmerzintensität und die Bewegungsfreiheit des Nackens zu beurteilen. Nach der manuellen Therapie wurden die Patienten nach dem Zufallsprinzip in zwei Gruppen eingeteilt: die Stabilisierungsübungsgruppe (SEG) und die therapeutische Übungsgruppe (2 Tage/Woche/6 Wochen). Die Schmerzintensität wurde anhand der visuellen Analogskala bewertet. Die Gelenkbewegungen wurden mit einem Goniometer und dem lateralen Skapula-Shift-Test für Skapula-Dyskinesie bewertet. Darüber hinaus wurde der Behinderungsstatus anhand eines Nacken-Behinderungsindexes bewertet. Ergebnisse: Bei allen Patienten verringerte die manuelle Therapie die Schmerzintensität und erhöhte die Gelenkbewegungen (p < 0,05). Nach 6 Wochen Bewegungstherapie verbesserten sich die Schmerzintensität, die Nackenflexion, die Extension, die laterale Flexionsbewegung und die Behinderung in der SEG (p < 0,05). Schlussfolgerung: Diese Studie zeigte, dass Stabilisierungsübungen in Kombination mit manueller Therapie bei Patienten mit unspezifischen chronischen Nackenschmerzen positivere Auswirkungen hatten. Implikationen für die Praxis: • Die Behandlung unspezifischer chronischer Nackenschmerzen sollte durch Übungen nach manuellen Therapiesitzungen zur Verringerung der Nackenschmerzen unterstützt werden. • Anstelle von therapeutischen isometrischen Übungen, die häufig klinisch als Heimübungen verschrieben werden, sind Stabilisierungsübungen vorzuziehen, da sie unter Beibehaltung der neutralen Position des Nackens durchgeführt werden und Dehnungen beinhalten.


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